Radience Of Shadows – Nadja

Posted on September 2, 2013

0


NadjaAlltså när jag först såg omslaget på denna plattan så kände jag att man bara inte fick gå miste om att provlyssna. Liksom, du har snötäckta granar och ett överlag vackert foto och bandet faller inom kategorin Drone/Ambient… alltså måste det ju vara bra skit då!

Okej, man ska ju faktiskt inte döma efter omslaget egentligen men detta är faktiskt bra musik!
Jag ska erkänna att jag inte lyssnat mycket på Nadja men efter att jag skaffade Radience Of Shadows så kände jag inget stort behov av att utveckla det så mycket heller.
Skivan är väldigt bra, men faller ibland inom ramen för överflöd och för mycket noise så att säga..

Jag älskar Sunn O))) och annan atmosfärisk musik om de görs på rätt sätt, men jag klarar inte av att stå ut med Nadja lika mycket eftersom deras musik består mest av väggar av ljud och oväsen medans Sunn O))) har en mer mörkare Drone och bygger därmed upp en helt annan atmosfär.
Med det sagt ska jag även tillägga att Nadjas låtar på ROS känns väldigt utdragna då de spelas samma sak om och om igen i princip i en halvtimme per låt, Sunn O))) är mer varierade.

Men om man bortser från detta så är atmosfären och känslan som detta bandet bygger upp verkligen explosiv och stark. Första låten Now I Am Become Death The Destroyer Of Worlds är fullständigt fantastisk och byggs upp långsamt med en underlig känsla av att helvetet kommer bryta loss när som helst.
Mycket riktigt bryter det loss och ger lyssnaren en rejäl käftsmäll och fortsätter i princip såhär resten av låten!
Resten av skivan fortsätter i samma spår i princip, så jag behöver egentligen inte gå in på de återstående två låtarna “I Have Tasted The Fire Inside Your Mouth” och det fantastiska titelspåret Radience Of Shadows.Nadja-PhotoByGoniRiskin

Fullt av elektronisk musik så blir hela plattan en väldigt märklig blandning av oljud, massiva väggar av ljud och… ja jag vet inte hur jag ska beskriva det men lyssna på titelspåret så fattar ni ;)
Jag kan inte förstå hur folk kan glädjas av att lyssna på detta dag in och dag ut, men är man på rätt humör så är denna plattan en full 10 poängare utan tvekan!

Jag är heller ingen höjdare på elektronisk musik/Metal överlag då jag knappt lyssnar på det, men när man snubblar över något som Nadja så kan man inte tycka något annat än wow.
Aidan Baker och Leah Buckareff kan verkligen sin sak och är genier på ett visst plan, men de mesta jag hört med Nadja låter nästan likadant och tenderar därför att bli tråkigt i längden.
Men om man blundar för att det mesta låter likadant och att låtarna är minst över 20 min långa och framförallt tar varje låt för vad det är, så har vi en fantastisk platta som jag tror många skulle hålla högt.
Definitivt värd att lyssna på för alla som gillar elektronisk Metal!

9/10

Bild 1: Robin Renmark

Bild 2: Goni Riskin. Used with permission from Aidan.

Posted in: Övrigt, Metal