30 Световых Лет – Пикник

Posted on September 4, 2013

0


Svetovih LjetSom en del av er säkert känner till så har jag kommit att älska det ryska Artrock bandet Пикник, och har därför roffat åt mig i princip allt som jag kan komma över. När jag såg denna 30 års jubileumskonsert så kunde jag heller inte passa upp, och jag är glad att jag inte köpte skiten också för det är (trots 30 underbara år) utan tvekan det bästa i live-väg som jag sett och hört detta band!

Jag kan väl anta att eftersom det är en så speciell konsert som ska fira deras 30 åriga karriär så har de naturligtvis försökt att klämma in så mycket som möjligt, vilket har resulterat i 25 låtar lång härlig låtlista som spinner över i princip hela bandets karriär!
Här saknas dock låtar från vissa album vilket är synd, och här finns som alltid vissa låtar som kunde bytas ut men när man får en såhär majestätisk konsert med så mycket musik så ska man inte klaga egentligen.

Och på toppen av det hela så får vi ta del av Пикникs galna scenshow, även om jag dock sett galnare än detta så är 30 Световых Лет extremt underhållande från start till slut.
Samtliga i bandet är verkligen på topp och även om tempot är lite långsammare än vanligt så blir låtarna destu mäktigare och gör det hela bara till en bättre upplevelse.
Mitt första utropstecken blir Кукла с человеческим лицом från skivan Театр абсурда, jag var helt oförberedd på att bandet ens skulle spela denna låten och den är dessutom så fantastiskt framförd så jag reste mig nästan av glädje ur fåtöljen för att applådera!

Följande låt Лишь влюбленному вампиру var också en extrem överraskning och just denna tar nog kakan som den bäst framförda låten på hela konserten. Det är bara ren magi ur alla vinklar och vrår, så är det någon låt ni måste höra härifrån så är det denna!
Dessutom gästspelar Вадим Самойлов (Vadim Samoilov) på gitarr och ger låten en extra krydda som gör att den sticker ut lite extra.
Sen får jag absolut inte glömma klassikern Ночь från första plattan.. wow det här är helt fantastiskt!
Det var också en av de där låtarna som rörde mig i hjärtat när jag hörde den först, och dessutom får vi i mitten av låten se en man på styltor utklädd till vampyr – Ostigt men jäkligt kul och underhållande!

Ja jag skulle egentligen kunna sitta och skriva om varenda låt som är bra här men då skulle recensionen bli hur lång som helst, och det tror jag ingen skulle orka med..
Så därför tänkte jag bara skriva ut övriga låtar som ni inte får missa utöver de jag redan skrivit:
1. Фетиш
2. Великан
3. Иероглиф

Men sen kom jag på att jag MÅSTE ju kommentera Поппури (Самый громкий крик – тишина, Телефон, Вечер), som är en sammansättning av tre olika låtar bandet körde ihopa till en låt. Vanligtvis gillar jag inte när band gör såhär, i synnerhet inte när en av låtarna råkar vara en av mina favoriter, men här gör dom det ganska intressant. Dock får det en ändå att önska att de körde var och en av låtarna i sin helhet istället.1255323167_g

Och klassikern Праздник är hur underbar och go som helst, där ytterligare en styltgångare kommer in på scen och latchar med publiken! Och dessutom visas det gamla klassiska flygfilmer på skärmen bakom scenen, ni vet de där gamla filmklippen i svart och vit som visade människans tidiga försök att flyga?
Jag kan bara säga att det än en gång är helt fantastiskt och hela låten blir som en härlig folkfest för publiken och för den som tittar på DVDn.

Nej jag får nog stanna här innan det blir för mycket och tråkigt att läsa, dessutom skulle jag nog bara upprepa mig för det här.. alltså det här måste vara en av de absolut bästa live DVDer jag någonsin sett, sjukt jävla underhållande med både ögon och örongodis i mängder!

Så tack Пикник för 30 fantastiska år och för denna underbara DVD!
Nu får vi bara hoppas på mer, då senaste albumet var liksom denna DVDn helt fantastisk ;)

9/10

Bild 1: Robin Renmark

Bild 2: Оксана Воробьева (Oksana Vorobeva)

