Imaginations From The Other side – Blind Guardian + Top 10 snyggaste omslagen #1

Posted on September 26, 2013

0


Imaginations From The Other Side 2Då var dags för lite mer Blind Guardian, men först så vill jag presentera och därmed även avsluta min top 10 lista över de snyggaste omslagen som jag hållt på med nu ett tag.
Som ni kanske fattat så har jag valt Imaginations From The Other Side som nummer 1, och det är ju absolut inte lätt att välja ett favoritomslag eftersom det finns så otroligt många snygga där ute men just detta omslaget ger mig verkligen gåshud. Den extremt härliga och mystiska känslan och inblicken man får från “andra sidan”, och samtidigt som man läser upp titeln Imaginations From The Other Side.. Nej alltså jag vet inte hur jag ska uttrycka mig, men det är fan något alldeles speciellt med detta. Det ger mig en helt fantastisk och härlig känsla inom mig som jag bara inte kan beskriva, det är ett mästerverk helt enkelt utan dess like!

Sen vet jag ju att BG är extremt Tolkien inspirerade och har dessutom fått höra av vänner att just detta omslaget skriker Tolkien, men jag kan inte så mycket om hans böcker eller dylikt så där kan jag inte uttala mig.
Men just omslaget är så speciellt för mig, och även när man hör första tonerna från öppningslåten med just namnet Imaginations From The Other Side och tittar på omslaget så kan man verkligen se in i en mystisk och främmande fantasivärld som bara existerat i böcker. Helt fantastiskt!

En viktig sak för mig att tillägga är att jag hatade detta albumet förr. Haha ja det känns hemskt att säga idag eftersom jag numera älskar det, men förr tyckte jag bara det var en hög med tråkiga riff och ingen melodi. Så fel man kan ha..
Det är det som är speciellt med musik, man måste lyssna och känna efter för att verkligen se konsten och det unika med det. För att få den ultimata upplevelsen och förstå sig på vad man egentligen lyssnar på.
Imaginations From The Other Side är verkligen en helt fantastisk platta i en äkta Blind Guardian anda men just i den perioden då de övergick från Speed/Trash influerat till med Power Metal och fantasy.
Så med andra ord finns här en härlig go blandning av det gamla BG och det som skulle komma att bli deras framtida sound.

Jag tror att jag var mer van vid det nyare soundet och därför hade svårt för just denna plattan förr. Tyckte låtarna var utdragna, långa och tråkiga utan speciella melodier, men ju mer jag lyssnade destu mer upptäckte jag hur mycket här fanns att hämta.
Förvisso lärde jag känna den via live DVDn Imaginations Through The Looking Glass där många av låtarna framfördes i den mer nyare Power Metal stilen, och när man sedan ville höra originalet fick man då återgå till denna plattan.

Och tittar man på låtlistan här så kan man inte säga mycket mer än att det är fullständigt förståeligt att det är en av de bästa skivorna dessa tyskar skapat. Varenda en av låtarna är klassiker och äckligt bra, dock med få undantag som I´m Alive och Born In A Mourning Hall. Den sistnämnda betraktas såklart som en klassiker och har ett riktigt härligt intro, men sedan därefter tappar jag den tyvärr men den är trots allt en helt okej låt.
Den överskuggas dock av mästerverk som A Past And A Future Secret som verkligen skriker medeltid och fantasy!
Mordred’s Song och Bright Eyes är också två jäkligt bra låtar som följer i samma spår som allt annat här ;)

Men sen kommer vi till det fina avslutet, Another Holy War och den majestätiskt episka And The Story Ends.
Båda två är nog mina favoriter, men And The Story Ends tar precis ALLT bra på denna plattan och multiplicerar det tusen gånger!
Jag kan bara säga wow, vilken jävla fantastisk låt! Och jag kan inte begripa varför de knappt spelar den live, det är ju vansinnigt! Den har allt, underbara melodier, körer och Hansi Kürschs underbara röst.
Verkligen ett perfekt sätt att avsluta en skiva på, och även den ger mig en sådan speciell känsla kopplat till omslaget igen.. kan inte beskriva det, den bara utstrålar en så enormt härlig känsla som få musik kan göra.Blind Guardian Fotosession

Titelspåret är bra och spelas i princip alltid live, men de borde spela And The Story Ends istället. Och dessutom förstår jag inte varför alla i publiken blir helt jävla vilda och galna när de spelar Imaginations From The Other side, visst är den bra men inte SÅ bra att den förtjänar det kaoset och den överdrivna lyckan publiken visar upp.
Som tur är så finns And The Story Ends med på live DVDn där den är HELT jävla fantastisk!
Jag vågar inte säga att den är bättre än originalet för de är båda helt olika tolkningar av samma låt, men gjort på ett riktigt bra sätt så båda låtarna är fullt njutningsbara och ligger på samma kvalitetsnivå.

Visst är det underligt att man kan gå från att i princip hata ett album till att se konsten i det och till slut älska den?
Well det är så min historia är knuten till denna plattan, och jag håller starkt på att den är en av Blind Guardians bästa album och är svår att toppa.
Sen kan jag inte förstå varför ginza.se sålde ut den för 49 kr!
Thats right, jag såg den för 49 kr när jag hatade den och tänkte “Fan, jag måste ge den en chans då”.
Haha, som det kan bli!

9/10

Bild 1: Thomas Gustafson

Bild 2: Used with permission from Nuclear Blast

Posted in: Metal, Power Metal