Resilient – Running Wild

Posted on October 5, 2013

0


ResilientBara ett år efter att Rock ‘n’ Rolf sa att han återskapat Running Wild och skulle släppa det nya albumet Shadowmaker så kommer nu ännu en ny skiva med piratkaptenen i spetsen – Resilient.
Många blev besvikna med Shadowmaker och tyckte att Running Wild tappat allt vad som Running Wild egentligen är och har varit, och jag klandrar dom inte för den plattan innehöll vissa extremt tveksamma låtar.

Och idag landade Resilient i brevlådan och min första reaktion var: Shadowmaker.
Den låter i princip likadant som Shadowmaker vilket känns som en stor besvikelse med tanke på att teasern som funnits ute på Bloody Island lovade gott, och dessutom vill man ju inte ha samma album två gånger i rad.
Det är dock viktigt att tillägga att Resilient faktiskt klår Shadowmaker och låter fräschare, inte så spontan som Rolf sa att förra albumet blev.
Men samtidigt tycker jag att vi saknar det som är Running Wild, och med detta nya soundet så är de snabba låtarna med catchiga verser och refränger borta och har blivit ersatta med långsammare låtar med mediokert sound.
Resilient är ett litet steg i rätt riktning på denna fronten dock.

Nu sa jag förvisso att Resilient låter bättre än Shadowmaker, men det är just vid det här tillfället som man börjar störa sig lite på att det klassiska soundet som bandet allt haft är borta. Man saknar det helt enkelt och varje gång Rolf gått ut med att han skulle göra en ny RW platta så blir förhoppningarna väldigt höga, och det vi får är bra men inte SÅ bra som detta piratbandet kan vara.

Första låten Soldiers Of Fortune är en av de bättre låtar som finns här och har en härlig refräng, riff och verser. Inget fel på denna även om den fortfarande låter för mycket som det där nya “tråkiga” soundet bandet skapat.
Titelspåret… alltså förlåt men jag kräks nästan. Nej förlåt inte så illa, men jag börjar bli så trött på dessa långsamma låtarna och titelspåret lämnar inget speciellt intryck på en. Kanske behöver lyssna mer på den men detta är iaf mitt första intryck..

Adventure Highway känns som en låt som kunde varit med på Shadowmaker albumet, The Drift börjar påminna lite mer om Soldiers Of Fortune och Desert Rose är en okej låt.
Fireheart känns som en låt som kan växa på en och Run Riot är faktiskt väldigt skön med en catchig refräng där vi äntligen får höra Rolfs gamla härliga Running Wild röst!
Så hittills är Run Riot och Soldiers Of Fortune de bästa, där båda låtarna påminner en del om den äldre musiken bandet stått för.

Jag vet att jag bashar skivan nu men ni som läser detta ska inte ta det på det sättet. Jag lägger fram vad man börjar störa sig på och jag jämför den med tidigare skivor, vilket är min första reaktion när jag lyssnar på Resilient.
Luca Turilli (tidigare Rhapsody Of Fire) sa för rätt länge sen att en musiker målar ut sin konst i musiken och den är personlig för denne och att man skulle ta det för vad det var, och inte för vad man ville att det skulle vara.
Och det har han rätt i men Running Wild har väldigt stora skor att fylla, men om man kan bortse från det och försöka sluta störa sig på det faktum så är både Shadowmaker och Resilient underhållande.
Och i ärlighetens namn så vill jag inte att Rolf slutar med detta, för på varje skiva han ger ut kommer där någon ny låt som verkligen är fantastisk och vem vill liksom tacka nej till det?

Omslaget är ju tusen gånger bättre än den fula saken på Shadowmaker, och detta omslaget ÄR Running Wild på riktigt!
Men en tråkig sak som jag lagt märke till är att sedan Rogues en Vogue från 2005 så har samtliga album sett likadana ut. En symbol/ansikte av något slag, Rogues en Vogue har maskoten Adrian med en kungakrona på huvudet, Shadowmaker… har något konstigt jävla skit och Resilient har återigen den klassiska Adrian. Lite mer kreativitet hade faktiskt varit trevligt,125

De första orden vi fans fick höra om Resilient var att den påminde om soundet på klassikern Pile Of Skulls, detta är rent skitsnack. Här är inget som påminner om Pile Of Skulls, utan Resilient är helt enkelt en lite bättre storebror till Shadowmaker.

Och så har vi kommit fram till låten som alla fans sett fram emot mest, denna vi fick en underbar glimt av.. nämligen Bloody Island som på sina nästan 10 minuter sparkar röv något ordentligt!
Nu känns det verkligen som att Rolf hittat tillbaka till rötterna och nu börjar det låta lite som Pile Of Skulls!! (om än bara lite)
Det här är utan tvekan skivans absolut bästa låt, den bästa låten Rolf gjort på länge och såhär Running Wild ska låta!

Så med det avslutet hoppas jag verkligen att han återfunnit sina rötter och kan skriva mer musik i denna stil. Jag är övertygad om att alla fans kommer gilla denna låten och Running Wild om Rolf lät bandet fortsätta låta såhär.
Bloody Island.. Bloody Fucking Island!

Jag tänkte också nämna att låten innan Bloody Island, Crystal Gold, också var en av de bättre men i jämförelse med mästerverket Bloody Island så bleknar den lite.
Och har du har pengarna till Digipack utgåvan får du två bonuslåtar på köpet, Payola & Shenanigans och Premonition. Jag rekommenderar er att köpa den för dels får man två bonus låtar och dels känns det lite som kompensation för resten av plattan. Dessa två låtarna är faktiskt bra och borde varit standard på låtlistan!
Dessutom får man med Digipack utgåvan en onödig poster, vissa kanske gillar det men jag bryr mig ärligt talat inte så mycket om det.

Så för att summera Resilient kan jag bara säga att det är skönt att Rolf fortsätter Running wild även om bandet tagit en vända som inte är den bästa.
Här finns en del att gotta sig i och det är faktiskt en bra platta. Kan man bara lägga historien åt sidan och ta skivan för vad den är så är den faktiskt jäkligt bra, och den är iaf ett bevis på att kapten Rolf tagit Running Wild ett steg i rätt riktning. Ta bara exempel på låtar som Bloody Island och Soldiers Of Fortune som är äckligt bra och som faktiskt får en att tänka på Running Wild fast med ett nyare sound.

Stay Wild!

8/10

Bild 1: Robin Renmark

Bild 2: Ingo Spörl (used with permission from Running Wild)
http://www.running-wild.de/index.php

Posted in: Metal, Power Metal