Utopia + Marco Wriedt intervju -Axxis

Posted on October 13, 2013

0


Utopia 1Jag minns när jag satt på tåget hem från min dåvarande flickvän i Sveg och var nästan till 100 % säker på att den nya Axxis plattan Utopia skulle ligga i brevlådan och vänta.
Skiten hade nyligen släppts och var grymt efterlängtad eftersom jag älskar Axxis, så det kändes lite frustrerande att behöva sitta 11 timmar på tåget och dels ha lämnat sin flickvän bakom sig och dels vänta på den nya plattan.
Usch nu låter de kanske lite som om skivan var viktigare… haha!
Omslaget är ju dessutom helt jävla awesome, nog det absolut snyggaste i bandets historia!

För gitarristen Marco Wriedt var det här andra plattan med Axxis och på frågan om hur låtskrivandet och inspelningssessionen var svarade han såhär.
– Eftersom vi fick så bra feedback på förra plattan Doom Of Destiny ökade faktiskt pressen under låtskrivandet för Utopia. De tyska fansens förväntningar blev annorlunda och i synnerhet de äldre fansen ville ha mer klassisk rock istället för det mörka Power Metal soundet som var närvarande på DOD plattan
-När vi var på turné med Helloween fick vi mer smak på det tyngre och mörkare soundet, så med Utopia ville vi experimentera lite mer än på föregångaren

Vad jag minns så var jag lite halvt besviken också när jag först lyssnade igenom den, visst var låtar som Utopia, Heavy Rain, The Monsters Crawl och Underworld äckligt grymma låtar som jag även hade tjuvlyssnat på innan skivan släpptes. Men jag fick intrycket av att skivan var lite medioker och inte stod på allt för starka ben, men den har sedan dess växt mer och mer på mig.

Numera tror jag inte här finns något dåligt men Utopia är också en sådan skiva man verkligen måste känna för just då för att kunna lyssna och tycka om den.
Jag minns till exempel att jag inte alls gillade låten Sarah Wanna Die och tyckte den stred mot allt vad bra musik och struktion var, men när jag lyssnar på den numera så har jag inget negativt att säga.
Resten av skivan är bara fantastisk, allt från rock ballader som My Fathers Eyes till de lite snabbare Eyes Of A Child.
Ska man verkligen understryka några låtar så är det dom jag redan har nämnt, och dessutom får vi inte glömma att Fass Mich An är bandets första officiella Axxis låt på tyska, and it kicks ass!

The Monsters Crawl hör till en av de bästa på skivan och jag tycker också det är den som sticker ut mest och som inte alls låter som det mer traditionella Axxis.
Axxis har ju gjort sig kända för främst Bernhard Weiß unika sångstil men också för att de på ett briljant sätt blandat den gamla klassiska 80-tals Rock/Metalmusiken med den nyare Power Metal genre.
Innan dess var det just 80-tals hårdrock som var dominerande för bandet men just detta ovan nämnda soundet började väl formas runt år 2000 då de släppte skivan Back To The Kingdom, och sedan har det bara utvecklats vidare. Utopia tar helt enkelt allt från de senaste skivorna och blandar ihopa det snyggt med det äldre soundet!

– Jag tycker den har den rätta blandningen mellan den gamla Axxis stilen och det nya Power Metal soundet så jag tror de flesta fans skulle gilla den. Här finns liksom något för alla, melodisk Rock blandat med Power Metal plus lite till!Foto

Men Marco själv föredrar Doom Of Destiny före Utopia..

– Jag gillar den fortfarande (Utopia), min favoritlåt därifrån är For You I Will Die. En väldigt intressant låt både musikaliskt och sångstilen.
Med Utopia ville jag som nämnt innan experimentera mer med olika gitarrer, förstärkare och effekter och jag har alltid velat spela solon kombinerade med olika tekniker och ljud. Det var rätt skiva vid rätt tillfälle helt enkelt och jag är glad över hur den blev till sist.
– Men jag föredrar Doom Of Destiny eftersom den representerar ett mer vågat och radikalt steg från bandets tidigare sound, och dessutom är den VÄLDIGT episk!

Resultatet av Marcos experimenterande är ett av bandets mest solida och bästa skivor enligt mig.
Åh jag höll nästan på att glömma bonuslåtarna på Digipack CDn.. eftersom de själva sa att detta var bandets 20 års jubileumsplatta så gjorde de en “20 Years Anniversary Song” som i själva verket är en sammansättning av äldre klassiker med gästsångare som bland annat Andi Deris från Helloween.
Jag hade faktiskt förväntat mig något mer än såhär när jag hörde den först, men nu i efterhand så är det ju en underhållande låt på 12 minuter som summerar större delen av Axxis karriär.

– Allt som allt är jag fortfarande väldigt glad över hur Utopia kom ut, och “The 20 Years Anniversary Song” som finns med på ltd. Edition versionen av plattan är väldigt speciell!

Andra bonuslåten Taste My Blood är en helt okej låt som funkar, men ingen låt jag återkommer till precis.
Axxis har också nyligen gett ut information om en ny studioplatta nästa år kallat Kingdom of The Night II som ska vara lite som en hyllning till bandets första platta – Kingdom Of The Night.
Det är också bandets mest framgångsrika album så det finns höga förväntningar på att den dels ska toppa debuten och Utopia.

– Den kommer bli mycket speciell, det kan ni lita på!

8/10

Bild 1: Robin Renmark

Bild 2: Used with permission from Marco Wriedt

Stort tack Marco Wriedt för intervjun, det är alltid trevligt att snacka!

