Robocop 2 Original Soundtrack – Leonard Rosenman

Posted on October 22, 2013

0


Robocop 2Jag har velat lite fram och tillbaka ifall jag skulle ha filmmusik med på denna blogg eller inte, men sen bestämde jag mig faktiskt för att dela med mig av denna eftersom soundtrack till filmer är lika mycket musik som allt annat jag skrivit om!

Filmmusiken kanske är ännu mer genialisk eftersom den måste förmedla starka känslor till tittaren genom filmen. Om man inte har rätt musik till rätt scen så kan hela scenen förstöras och vice versa, och många tänker inte på det men musiken har faktiskt en väldigt stor roll i filmerna.

Varför jag valde just Robocop 2 musiken att bli första soundtracket recenserat här var bara av ren nostalgikänsla, men även att musiken faktiskt är bra. Det är en film jag såg många gånger när jag var yngre och varje gång jag hör musiken så får jag tillbaka alla minnen, känslor och tankar jag hade när jag såg den.
Viss filmmusik är så satans bra att man kan lyssna på den även om man inte tittar på filmen och ändå njuta till fullo, och vissa soundtrack är bara bra i filmen de är skapade för.
Robocop 2 av Leonard Rosenman faller någonstans mittemellan då det finns tillfällen här som är riktigt riktigt bra, och andra som känns mer färglösa.
Filmen i sig är mycket mörkare och mer våldsam än den första och därför tycker jag det var en bra idé av Rosenman att skapa något helt nytt och passande istället för att återanvända det som Basil Poledouris gjorde till ettan.
Musiken känns väldigt mörk och framtidsaktig på något sätt och man får verkligen bilden i huvudet av vad filmen egentligen visar, nämligen en stad i en framtid med mycket våldsamheter och brutal brottslighet.

Och som om de vanliga brottslingarna och knarkare inte är tillräckligt problem så får de för sig att de ska bygga en ny, större och mer välutrustad Robocop ersättare där de såklart använder sig av hjärnan från knarkungen själv spelad av Tom Noonan.
Och då fattar väl ändå alla som inte skulle sett filmen att detta inte är något bra, och bäddar för ett jävla skjutande och massvis med explosioner – Med andra ord jäkligt bra skit! :P

Även om filmen i sig idag kanske är lite klyschig och dess våldsamhet till viss del inte kan mäta sig med dagens filmer så är detta en jävla skjutfest av hög kvalité enligt mig. Haha till och med min pappa tröttnade och gick ifrån tvn när den gick för inte så länge sen, och sades inte minnas att det var såhär mycket galet skjutande!

Hela detta kaoset och förfallna samhället som filmen visar har Leonard Rosenman lyckats skapat en bra atmosfär till men överlag kan jag inte säga att det är så mycket till örongodis.
Rullens Theme Song är helt awesome och mycket bättre än första filmens men samtidigt dras den ner pga körer som sjunger: “Robocooooop!” om och om igen…
Ostigt som fan och har dessutom fått mycket välförtjänad kritik för detta.

Jag kan inte sitta ner och lyssna på detta soundtrack och tycka att det är jättebra som man till exempel kan med musiken från Starship Troopers, däremot kan jag lyssna på det för nostalgins skull.
Ingen kan heller förneka att det Rosenman har skapat som sagt är väldigt passande för filmens mörka atmosfär och framtidsvisioner, och är ett bra exempel på där musiken spelar en mycket viktig roll för filmens upplevelse. Utan Rosenmans musik skulle Robocop 2 inte kännas lika kall, mörk och hård som den är.

Tilläggas kan att Glam Metal gruppen Babylon A.D. skrev låten The Kid Goes Wild som användes i filmen, och det är en jäkla grym låt som också sätter mycket nostalgi i min hjärna när jag hör den. Varför denna inte är med på detta soundtrack förstår jag inte då den faktiskt fanns med under en uppskattad och viktig scen i filmen..
Sen tror jag också att det saknas fler stycken då Varèse Sarabande (som överlag gör bra jobb med soundtrack) är rätt kända för att korta ner skivorna och därmed också låta folk gå miste om karaktäristisk musik från filmerna. Robocop 2 soundtracket är 30 min lång och känns verkligen som den saknar en hel del från filmen vilket isåfall är jävligt tråkigt och dåligt. Ska man släppa ett soundtrack ska man göra det ordentligt med all musik från den aktuella filmen!
För att inte tala om att låtlistan är helt fel och kommer inte alls i den ordning de visas i filmen.

Samma problem var närvarande på Starship Troopers soundtracket från samma Sarabande med enbart 11 låtar. Tills jag hittade en version som hade… hör och häpna sammanlagt 47 låtar på 2 CD skivor!
47 låtar.. det är förvisso en bootleg men SAMTLIGA låtar och stycken från filmen är närvarande och av bra ljudkvalité dessutom. Hey, till och med låten som spelas i bakgrunden i scenen med skolbalen finns med!
Så när något såhär komplett kommer ut så skiter jag faktiskt i att det är en bootleg om inte originalet har samma musik närvarande.
Jag är ingen som stödjer piratkopier, men om ett professionellt skivbolag som Varèse Sarabande inte kan släppa ett soundtrack med all musik från filmen så är det enda sättet att få höra de mästerverken på genom att leva piratlivet. Sköt er och gör det rätt, eller gör det inte alls! Finns absolut ingen mening med att släppa ett soundtrack och utesluta viktiga eller stora delar av det.

Oj, nu drev jag bort från Robocop 2 nästan helt… ja, jag behöver egentligen inte skriva en slutsats för det har ni här ovan ;)
Men ändå… gillar ni filmen och dess musik tycker jag inte det är fel att skaffa detta albumet heller, men den är alldeles för kort och funkar bäst tillsammans med filmen.

Och eftersom The Kid Goes Wild inte fanns med på CDn så länkar jag till den här istället ;)

6/10 (Betyget är baserat på musiken i sig själv, och inte på musik- och filmupplevelsen tillsammans)

Bild: Robin Renmark

Posted in: Övrigt