Продано! – Янка Дягилева

Posted on October 26, 2013

0


ProdanaSom ni kanske minns så gjorde jag för ett tag sen en liten hyllning (se länk till inlägg längre ner) till den ryska sångerskan och poeten Янка Дягилева (Janka Djagileva) och nämnde även då att jag vid tillfället inte fått alla hennes skivor än.
Well, nu har jag fått dom alla och tänkte att jag måste dela med mig av det för det är verkligen fantastisk musik!

Så först ut är Продано! (Prodana!) som jag anser vara en klassiker och en viktig skiva i hennes discografi, dels för att den spelades in under hennes depression och dels för att den är akustisk rakt igenom med lite hjälp från en elgitarr här och där. Dessutom ska det vara hennes sista skiva innan hon tragiskt nog dog i maj 1991.

Som jag nämnt tidigare så föredrog jag Jankas akustiska musik och därför sätter jag Продано högt bland mina favoriter, och då blir det också bara naturligt att jag måste berätta om det här ;)

Så som de andra skivorna så innehåller denna plattan musik där de mesta av låtarna redan finns med på de andra skivorna, fast nu då i princip helt akustiska vilket är ett stort plus i mina öron.
Låtlistan i sig är skitbra men versionerna på denna plattan är inte de bästa tyvärr, ett exempel på det är låtarna Reggae och Рижская. Speciellt den sistnämnda känns lite för snabb och slarvig, och överlag så tycker jag versionen från skivan Ангедония är överdrivet bäst.

Och det är lite av ett problem med Продано! eftersom de mesta går lite för snabbt och känns slarvigt genomfört, men samtidigt finns här versioner av låtar som är avsevärt bättre än på de andra skivorna. Titelspåret, som nog är en av hennes bästa låtar överlag är här den bästa version hon gett ut, klassiker som Домой känns mer förtvivlade än tidigare och det passar låten bättre. Берегись! är fantastisk och  На черный день är väldigt bra även om jag föredrar punkversionen från Ангедония.yanka17

Skivan har lite med folk/akustisk stuk och därför tror jag många skulle kunna gilla den, om de inte har emot att damen sjunger på ryska förstås vilket jag förstått att många har svårt för..
Det är lite synd för de går miste om mycket bra musik som just Janka, Piknik eller Aria till exempel.

Ja det finns egentligen inte mycket mer att säga om denna skivan eller Janka som inte redan sagts i mitt hyllningsinlägg.
Jag tycker Продано! är ett underbart konstverk som egentligen alla måste få höra och folk borde även läsa hennes texter.
Så jag blev väldigt glad när jag upptäckte att den amerikanska sångerskan Alina Simone hade spelat in en hel coverplatta som en hyllning till denna sibiriska dam, så bra jobbat Alina! Fortsätt sprida Janka och hennes underbara musik och jag tycker alla som läser detta ska gå in på Spotify och provlyssna!
Gillar ni det så kommer ni inte ångra er, ogillar ni det så behöver ni inte lyssna mer ;)

9/10

https://javlamusik.wordpress.com/2013/07/08/янка-дягилева-en-hyllning-till-janka-djagileva/

Bild 1: Robin Renmark

Bild 2: Used with permission from: http://www.yanka.lenin.ru/

