The Gathering Boxset – Magnum

Posted on October 30, 2013

0


Gathering 1

Jag vill gärna snacka lite om brittiska bandet Magnums 5 CD boxset The Gathering, för det är dels en box jag sällan hör någon prata om men framförallt för att den är jäkligt bra!
Jonathan Richards på Cherry Red Records var vid tillfället product manager för detta projektet och han tillsammans med alla andra som jobbade på denna har gjort ett fantastiskt jobb.
Inte nog med att här finns 5 (!!) CD skivor, utan även en tjock snygg booklet på hela 59 sidor med allt möjligt man kan önska sig från Magnums karriär. Där finns liksom allt från bandets historia till medlemmarnas egna kommentarer kring turnérande, skivinspelningar osv. För att inte tala om att det finns massvis med fina bilder som sätter lite mer färg på historien.

Allt detta i en väldigt snygg box där omslaget än en gång skapats av geniet Rodney Matthews. Helt jävla fantastiskt!
Men om vi tittar på ljudinnehållet här så hade vi som sagt 5 CD skivor där man försökt täcka det mesta i Magnums karriär fram till och med år 2009. Och som en bonus så är disc 5 den fantastiska Hammersmith spelningen från Wings Of Heaven tunén som tidigare enbart släppts på VHS.

Jag ska erkänna att detta var främsta anledningen till att jag köpte boxen, den som har sett VHS bandet fattar varför. Denna spelningen är helt fantastisk, men såklart ska det alltid finnas en hake när något sådant återsläpps.. En hake som i detta fallet tyvärr innebär att sångaren Bob Catleys sångröst inte stämmer överens med den från VHS bandet.
Vissa kanske tycker att detta inte spelar någon roll osv, men Catleys röst var en av de största anledningarna till att denna spelningen var så fantastisk och på denna CD releasen låter det helt annorlunda.
Det är ungefär som att man tagit en annan inspelning eller att han sjungit om allt i studio bara för denna releasen.

Jag fick chans att fråga Jonathan Richards om detta och som jag förstod det så hade inte han kontroll över detta, men att det kan ha varit att man blivit av med originalinspelningen på något sätt eller mixat om det.
Skitsamma egentligen, problemet finns där och går inte att lösa nu. Men det stör mig ett helvete eftersom jag äntligen trott att jag kunde få höra denna underbara konsert på CD.

Så efter att den besvikelsen hade lagt sig så tog jag itu och lyssnade igenom de övriga skivorna, och det var i princip där allt började för mig.
Jag var redan delvis bekant med Magnum och ägde ett par skivor, och bara månader innan hade jag snubblat över mästerverket Wings Of Heaven så naturligtvis lyssnade jag mest på tredje skivan i denna boxen där mestadels av dessa låtar fanns.
Och sen därefter fick jag bara en jävla upplevelse som fick mina öron att öppnas ordentligt för bandet och då var The Gathering det perfekta sättet att utveckla det intresset på.

Inte nog med att disc 3 är fantastiskt ihopasatt med låtar från Vigilante, Wings Of Heaven och Goodnight L.A., utan här fanns en del B sidor och annat gott material att lyssna på. Och de övriga skivorna i boxen är precis lika välfyllda med härlig musik som ger lyssnaren en enormt bra inblick i bandet och är utan tvekan ett perfekt ställe att starta på om man är ny för gruppen.
1520d002bbth Bob Catley

Här finns över 80 låtar som spinner över hela karriären, liksom bara börja med att ta in den siffran!
Hur många samlingar ger ut 80 + låtar?!
Och dessutom är låtvalen noggrant utvalda för att verkligen täcka allt de gjort vilket är helt jävla fantastiskt då de flesta band utelämnar många bra album från deras samlingar.
För att någon skulle toppa en sådan här grej vore isåfall att återsläppa samtliga album, vilket förvisso Blind Guardian gjort ganska nyligen men hur ofta händer sånt egentligen?

Magnums The Gathering behöver inte mer förklaring egentligen, det här är perfektion som klår det mesta!
Sen kan man tycka vad man vill om bandets musik (även om jag älskar det) men ingen kan förneka att denna samlingen är det perfekta exemplet på hur en samlingsbox ska vara!

9/10 (1 minuspoäng pga Hammersmith skivan)

Bild 1 och 3: Robin Renmark (sista bilden var svår att ta eftersom boxen inte ville förbli öppen, men den finns där bara för att visa lite hur den ser ut inuti)

Bild 2 (Bob Catley): Alan Perry

Gathering 2

Posted in: Rock