Ghost – Varför?

Posted on November 5, 2013

0


IMG_0800Jag har länge försökt att undvika det svenska bandet Ghost just för att känt mig lurad när jag sett hur de ser ut på scen, och sedan när jag hört musiken de framför.
Nu ska jag börja med att säga att detta inlägget är inte till för att hacka, förlöjliga någon eller dylikt utan jag vill mest bara prata och fråga varför bandet gör såhär.

För de försöker liksom framstå som supersataniska med denna imagen och döljer sin identitet osv, och när man ser ett band som gör såhär så förväntar man sig ju ganska hård musik a la Mayhem eller Gorgoroth till exempel.
Vad vi får är istället en mjukare form av rock/metal med en sångare som har ljus och glad röst.
Jag tänker inte hacka på musiken eller sångaren men när man tittar på scenshowen och sen lyssnar på det så låter det lite för mesigt.

Och det är då jag känner att jag blivit lurad och därför skrivit av bandet med en gång, men nu fick jag en sådan lust att faktiskt kolla hur de egentligen låter och i ärlighetens namn kan jag säga att det lät inte helt dumt.
Först såg jag en livekonsert på youtube och min första reaktion på introlåten Infestissumam var att det lät bra, de var ju instrumentalt och hade en skön känsla över sig. Men sen när sångaren kom in på scen blev jag ju påmind om varför jag lagt ner dom till en början…IMG_0849

Men jag kämpade vidare och slog faktiskt på deras senaste skiva istället för att kolla på dom och vad jag hörde var faktiskt bra. Så kan man tänka bort deras image och hur dom är på scen så är Ghost faktiskt ett helt okej band med musik som går att lyssna på.
Nu har jag inte alls lyssnat så mycket på dom men de verkar ju faktiskt vara duktiga musiker som följer sina spår och gör vad dom vill, och sånt har jag alltid respekt för.. men hela grejen de gör känns bara så konstig och vilseledande.

Jag vill inte framstå som dum men är det någon som vet varför? Det kanske speglas i texterna, jag vet inte då jag knappt lyssnat på dom men det känns bara så opassande och märkligt oavsett.
Den som vet eller har mer insyn i bandet får gärna skriva en kommentar och upplysa mig!

Ja jag ville mest bara skriva lite om det och undra, för jag tycker verkligen att det fenomenet som är Ghost är märkligt och osammanhängande.
Men det hela visar också att man inte bara ska skaka bort allt man inte gillar från första ögonkastet, utan ge det lite tid så :)

Tack Soile Siirtola för bilderna!

IMG_0919IMG_0923

Samtliga bilder: Soile Siirtola

Tagged:
Posted in: Metal, Rock