Astra – Asia

Posted on November 11, 2013

0


AstraWow, nu var det länge sen jag lyssnade på den brittiska supergruppen Asia när jag helt plötsligt häromdan började nynna på tonerna från låten Rock And Roll Dream.
Då var jag ju naturligtvis tvungen att dra fram Astra albumet bland mina LP skivor och kände att jag skulle få en hel del nostalgi i öronen, och sen kom jag på att jag hade en CD version av den också så det fick bli den istället :P

Och jag kände bara att jag måste skriva om detta för just Astra skivan är speciell för mig då den är bland de första som verkligen fick mig att fastna för detta band, trots att plattan i sig “floppade” när den kom.
Hur man kan kalla 500 000 sålda exemplar och en plats som #67 över de 200 mest sålda albumen i USA för flopp, har jag faktiskt ingen aning om och det är vansinne på hög nivå.
Och Astra är inte dålig heller, dock klyschig och typisk Progrock/Arenarock liknande men jäkligt bra när den står på tå!

En sak jag vill börja med att klaga på är att någon idiot har ändrat låtlistan på CD versionen. Varför?
Nu handlar det förvisso bara om att ha lagt Rock And Roll Dreams som nummer 9 istället för nummer 5 som på original LPn, men varför ändra något sånt?
Dessutom är ju just denna låt en av de bästa på skivan och speciellt för mig eftersom jag gillade första sidan av LPn där denna fanns med så ville jag ju ha med den i början av albumet, så som det ska vara..
Jag har läst om flera andra som klagat på just denna saken, och det finns absolut ingen poäng med att ändra något sånt här.

Men hursom…. om vi pratar om LP skivan så är första sidan verkligen fantastisk. De fem låtarna Go, Voice Of America, Hard On Me, Wishing och Rock And Roll Dreams är en väldigt bra start och får en att vilja lyssna vidare på hela albumet.
Möjligtvis att Wishing är lite svag i mina öron, men som helhet är första sidan verkligen härlig att lyssna igenom.
Go är en klassisk låt som är fylld med en härlig vers/refräng och keyboards, och är faktiskt nog min all time Asia favorit. Voice Of America fortsätter väl i samma stil med mycket keyboard fast är mer en mid-tempo stil och inte lika rockig som Go.

Hard On Me låter mer som en klassisk Arenarock låt från 80 talet, likaså Wishing och påminner mig ytterst lite om en viss period i Kiss karriär..
Men liksom det finns inte mycket mer att säga än såhär, resten av skivan följer samma spår och känns  så typiskt och klyschigt för Arenarock/Progrock från tiden då Astra kom.
Andra sidan av LPn är inte lika bra som första, men låtar som sticker ut här är exempelvis Love Now Til Eternity och Too Late men de följer som sagt i samma riktning som de tidigare jag skrivit om

Astra är grymt underskattad och bör inte tittas förbi alldeles för fort.
Jag äger Asias två tidigare klassiker Asia och Alpha och jag tycker Astra är MYCKET bättre än de albumen tillsammans, men med det sagt så är den inte heller ett mästerverk.
Så är man på humör för den här typen av musik så är Astra en bra skiva att sätta igång, men jag förstår att många skulle tycka den är oinspirerad och ickeoriginell. Men är man villig att lägga det åt sidan och bara njuta så kan man nog känna sig tillfredställd och nöjd.
Omslaget är också lite kul, vet inte om jag tycker den är snygg eller om den är i det stadiet mittemellan att vara ful och snygg på samma gång? Kanske kan säga att den är intressant?Astra 2

Tråkigt nog så är CD utgåvan extremt tråkigt gjord, bara omslaget som är tryckt på ett papper och sen inget mer. Varför inte ha en booklet med texter och möjligtvis en bild på bandet? Texterna är väl inte för mycket begärt?
LP skivan hade en snygg bild på samtliga bandmedlemmar på baksidan.
Well baksidan vi får här på CDn är en ljusblå bakgrundsfärg och en kraftigt inzoomad del av handen på karaktären på omslaget.. fullständigt värdelöst, meningslöst och dumt bara.
Så är det något den här plattan behöver så är det en snygg re-release med en bra booklet, snyggare baksida och framförallt låtarna i rätt ordning!

8/10

Bilder: Robin Renmark

Tagged: ,
Posted in: Rock