Rheingold – Grave Digger

Posted on November 14, 2013

0


RheingoldNär jag höll på att upptäcka Grave Digger så hörde jag runt lite på forum om vilken platta man skulle börja med, och den som flest rekommenderade var Rheingold när jag trodde de kanske skulle säga klassikerna Tunes Of War eller Excalibur.
Nej Rheingold var det som tog kakan för de flesta och tittar man på metalarchives så har den fått 7 recensioner och 94% totalt vilket är svinigt bra, så därför blev jag helt enkelt tvungen att köpa den.

Ballads Of A Hangman var den första jag köpde dock, men Rheingold följde direkt efter tillsammans med Excalibur.
Och när jag gav den en första lyssning så kände jag att yep, det var en bra skiva men inget speciellt så som folk ville få det att verka.
Men nu i efterhand har jag ändrat mig, i synnerhet nu de senaste dagarna när jag bestämt mig för att kolla närmare på den och syna samtliga låtar noggrant.

Och i jämförelse med tidigare Grave Digger skivor så har Rheingold riffande och en fräschet som de tidigare inte haft. Produktionen är jäkligt bra och passande, och för att inte tala om att det är ett koncept album på Richard Wagners Nibelungens Ring.
Bara det konceptet gör att skivan blir väldigt intressant men samtidigt höjs också förväntningarna lite, för ska man göra ett koncept album baserat på verket av en klassisk kompositör så får man inte misslyckas.
Omslaget är dessutom fantastiskt och är nog de bästa i hela bandets discografi. Här finns mycket att titta på och gör fina kopplingar till Nibelungens Ring samt Grave Diggers egna tema. Det är helt enkelt ögongodis av hög kvalité!

Introlåten The Ring är liksom ett helt okej intro som bygger upp för en episk Power Metal platta. Men det är när första låten Rheingold startar som man kommer ihåg att det är Grave Digger man lyssnar på, och då vet man att you are in for a great ass kicking ;)
Titelspåret är briljant och jag kan inget annat än att älska intro/introriffet.
Körerna som i refrängen mjukt och vackert sjunger ut Rheingold ger en nästan rysningar i den magin som de skapar!
Men här är två saker på skivan som gör mig lite fundersam, den första är just i introt på Rheingold låten där det hörs en explosion.. Denna effekt är samma som finns med i Red Alert spelen precis innan en byggnad är påväg att explodera, ingen som känner igen det mer än mig?GraveDigger_Scotland1

Den andra grejen är introt till Dragon som såklart ska låta som en drake, men det är samma intro som på låten Pendragon från Excalibur. Trodde de att ingen skulle märka det eller upptäckte dom att “fan, det var ju fel att använda den på Pendragon.. vi skulle sparat den till Rheingold skivan” ?
Skitsamma egentligen för låten är riktigt bra, men det är kul att hitta sådana här grejor och “klaga” på det :P

Rakt igenom så är hela skivan väldigt bra, och även om jag tycker man ska lyssna igenom den i ett svep så finns här vissa låtar man kan plocka ut.
Förutom de exempel som finns ovan så skulle de vara Valhalla och Giants som båda är väldigt bra, dock påminner de en del om varandra.
Maidens Of War och avslutande Twilight Of The Gods är också väldigtbra och skapar en intressant atmosfär samt håller sig väldigt trogen Grave Digger soundet men samtidigt skapar något nytt.

Nej jag ska inte plocka ut fler låtar utan ni får helt enkelt lyssna på skivan i ett svep, för Rheingold är verkligen en helt fantastisk skivan med mycket variation och kreativitet från bandet.
Skulle nästan våga säga att det är Grave Diggers mest kreativa och bästa skiva, den är verkligen svårslagen och det kommer man förstå när man lyssnar på den.
Här finns allt från bra texter till härligt riffande, solon, härliga körer och en jäkligt bra sånginsats från vem annars om inte Chris Boltendahl. Det hela blir i slutändan en magiskt episk skiva som har allt vad ett metal fan kan önska sig.
Så har du inte Rheingold i skivsamlingen så köp den, och är du ny för Grave Digger så föreslår jag antingen denna eller Clash Of The Gods.

9/10

Bild 1: Robin Renmark

Bild 2: Used with permission from Napalm Records

Posted in: Metal, Power Metal