Carpe Diem – Heavenly

Posted on November 20, 2013

0


Carpe DiemCarpe Diem, fånga dagen… jag tror snarare bandet ville fånga så många mäns uppmärksamhet som möjligt med tanke på omslaget de valt!
Haha skämt o sido, men det här omslaget.. alltså varför gör man en sådan grej?
Visst gillar de flesta män tuttar och brudar som hånglar, men när någon använder sig av ett sådant här omslag så får man känslan av att de bara vill tjäna pengar och inte bli tagen seriös för sin musik.
Varför skulle man annars använda en bild på två halvnakna brudar som är påväg att börja hångla, tuttar och dessutom namnge skivan Carpe Diem?
Fast å andra sidan kanske de menar på att bilden visar hur man ska fånga dagen?
Hursom så kom jag att tänka på att jag faktiskt äger skivan så.. jokes on me I guess.

Hehe om man bortser från detta småroliga fenomen så är faktiskt Heavenly inte dåliga. Jag ska säga att jag inte lyssnat supermycket på deras musik men just Carpe Diem är faktiskt en bra platta för de som vill ha schysst Power Metal.
Många ville väl jämföra dom med Gamma Ray vilket jag inte kan styrka mycket då jag heller inte lyssnat så värst mycket på de, så jag vill hellre säga att de påminner mer om Power Quest men har iaf en gnutta Helloween/Gamma Ray känsla över sig ändå (utav det lilla jag hört från de två sista banden).

Faktum är dock att de flesta låtar på Carpe Diem låter väldigt likt sig själv, och påminner en del om de äldre materialet Heavenly gjort. Det är dock viktigt att man är på humör för detta för det är verkligen inte varje dag man känner för att trycka in den här typen av musik i CD spelaren.
Men är man på riktigt humör så finns här många gobitar att njuta av, där mina personliga favoriter är Fullmoon och Lost In Your Eyes. Just den låttiteln är extremt smörig men kan man förbise det så är det bara att njuta!
Låten A Better Me är också en hyfsat bra låt där sångaren Ben Sotto emellanåt låter som om någon har tagit ett rejält grepp om hans nötter! :P
Här finns också en.. ja jag vet inte riktigt hur jag ska beskriva det men hyllning/wannabe-Ode to Joy låt med just det namnet också. Jag vet inte vad bandet ville med detta men det låter stundtals bra bara för att sedan falla ihop lite klyschigt, så jag vet inte riktigt vad jag tycker här för att vara ärlig.

Jag vet att jag skriver detta ofta men det finns egentligen inte mycket mer att säga om Carpe Diem, det är helt enkelt en helt okej/bra skiva som Power Metal fans kanske inte ska förbise.
Här finns liksom bra och mindre bra grejor men inget som verkligen suger direkt, och därför är det en helt okej platta att köra igång om man bara vill blasta sig iväg till lite skön Power Metal av kvalité.

7/10

Bild: Robin Renmark

Posted in: Metal, Power Metal