Долгая счастливая жизнь – Гражданская оборона

Posted on November 25, 2013

0


OboronaJag som fullständigt älskar Janka Djagileva och hennes musik kunde såklart inte ungdå att råka komma över hennes dåvarande sambo Egor Letovs band Гражданская оборона (Grazjdanskaja Oborona, även kallat GrOb).
Egor Letov skapade GrOb men spelade även på en del av Jankas skivor och det är främst via det som jag har kommit i kontakt med GrOb.
Intressant tillägg är ju att Janka själv medverkat på en del av GrObs inspelningar..

Men när jag först lyssnat på Jankas skivor så kunde jag direkt skriva av ett intresse för Letov eftersom jag verkligen inte gillade hans röst på de extremt få låtarna han sjöng tillsammans med henne, men till sist blev jag så nyfiken så jag provade att slå på GrOb för att se vad det var för något.
Till en början gillade jag det inte men som vanligt växer en hel del musik på mig, så nu har jag fallit för frestelsen och lusten och inhandlat några skivor med gruppen….

Jag måste säga att jag till en början inte var superimponerad av just denna skivan, men den växte otroligt fort på mig.  När jag strömmat ganska vilt igenom gruppens discografi så får jag nog erkänna att punk inte direkt är min grej och aldrig kommer bli, men på senare dagar tog bandet en mer Psykedelisk/Garagerock riktning med en smula punk kvar från rötterna och just denna plattan består av denna underbara blandningen.

De tidigare skivorna som var mer renodlad punk var inte dåliga men tenderade att bli tjatigt väldigt fort, den här nyare stilen är sig också väldigt lik och upprepande men känns mer konstnärlig och allmänt bättre på något vis. Låtskrivandet är mer komplett och bättre helt enkelt.
Och trots att jag hade svårt för han i början så har jag ändå fattat tycke för Letovs röst, och bland annat därför ville jag framhäva denna plattan eftersom fler borde höra såhär bra musik.
Den ryska musikscenen överlag känns väldigt ignorerad och bortglömd från omvärlden och därför vill jag även framhäva det lite mer här, för de som är mer öppna och nyfikna av sig kan finna mycket bra musik från det stora landet i öst.
11

Det kändes i början som att här fanns mest fillers med några bra låtar här och där, men efter ett par lyssningar finner man inte mycket fel här. Härliga låtar som Ангел устал och Кабуки (som nog är mina favoriter) går inte bara förbi en när skivan är i rullning, de sticker ut lite extra!
Кабуки påminner mig även lite om Meat Loafs skiva Dead Ringer, vilket i mina öron känns väldigt intressant och i ärlighetens namn så tror jag inte det var Letovs inspiration heller.
Без меня är en rätt schysst låt även om jag tyckte den var lite småjobbig i början. Funkar jäkligt bra live dock!

Här finns också såklart andra sköna låtar som titelspåret och Извне för att nämna några, och jag blev väldigt förvånad över hur jag ändrat min åsikt om skivan sen dess att jag först lyssnade på den fram tills nu. Först tyckte jag som nämnt att det var mest fillers men en helt okej skiva liksom, men nu nästan älskar jag den!
Det är en skiva man kan lyssna på rakt igenom och njuta av, och jag tror definitivt den kommer växa ännu mer på mig med tiden!

Definitivt värd att kolla upp om man är nyfiken eller vill våga testa något annorlunda.
Jag har bett min vän Vladimir fixa ett par andra skivor från bandet varav en av dom ansetts av fansen vara en av de bästa i bandets historia, så när den kommer i brevlådan kommer det blir mycket spännande :)

8/10

Bild 1: Robin Renmark

Bild 2: Рустик & Полковникъ  http://www.gr-oborona.ru/

