По Трамвайным Рельсам – Янка Дягилева

Posted on December 2, 2013

0


Janka DVDAlltså detta är awesomeness på hög nivå!
Den här DVDn innehåller vad jag vet i princip det enda existerande live materialet som filmats från Jankas konserter, och trots att det är filmat på väldigt amatörmässiga sätt (dvs folk i publiken) så är det verkligen sevärt.

Första “delen” är inspelad i Tjerepovets 1990 och är enligt mig en fantastisk, men kort konsert. Kameramannen filmar mestadels från sidan av där Janka sitter och ljudet är oftast bra, samt bilden likaså. Fast ibland önskar man dock att man kunde få se ur flera vinklar.
Så för att vara en “bootleg” så är just denna konserten riktigt sevärd, och låten Рижская är en av de bästa versioner jag hört Janka framföra.

När man tittar på hennes spelningar så märker man verkligen hennes passion och hur äkta musiken är, vad den betydde för henne och hur ont den här människan hade.
Eftersom texterna är väldigt personliga så märker man också tydligt hur hon levde sig in i dom och hur riktiga dom faktiskt var, nästan så det är lite skrämmande!
Se bara hennes ansiktsuttryck under och i slutet av sista låten Ангедония, man ser verkligen i hennes ögon hur ärrad hon är och hur djupa texterna och dess betydelse var för henne.
Tjerepovets spelningen är utan tvekan höjdpunkten på DVDn och något alla som gillar denna kvinna borde se!yanka195

Andra “delen” är tre låtar, Гори гори ясно, Продано och Домой inspelade från.. jag vet faktiskt inte var och jag tror inte heller det framgår någonstans, men på något vänster fick jag för mig att det var St Petersburg? Jag lovar inget och kan mycket väl ha fel..
Denna spelning ser dock ut att vara mer professionellt inspelat, precis som om den sänts i TV eller något och är som Tjerepovetsspelningen väldigt bra.
Tyvärr får vi bara tre låtar men det är tre bra sådana också, i synnerhet klassikern Домой som känns väldigt känslomässigt laddad.

Den sista delen består först av två väldigt dåligt inspelade live låtar från en spelning i Novosibirsk 1988, där man även får se Egor Letov spela tillsammans med Janka. Kan man bortse från den dåliga ljudkvalitén så är det ändå trevligt och underhållande att se och en av få gånger man får se Janka spela elgitarr :)
Och sedan har vi det allra sista stycket på DVDn som.. ja jag vet inte, jag kan bara skratta och säga att vill du se stenpackade ryssar där flumnivån är som högst så är detta något för dig.
På allvar, jag har ingen aning om vem det är som sjunger, vad det är för låt eller vad de egentligen håller på med. Han som sjunger ser iaf sjukt stenad och packad ut, Janka ser ut att bara haka på tåget medans alla andra på scen verkar lika fulla och stenade som sångaren.
Extremt flummigt och onödigt, men å andra sidan är inte min ryska så bra så det kanske är något jag inte fattar?

Om man bortser från den där sista delen så är denna DVD något jag verkligen är glad för att den äntligen fått ett officiellt släpp, för det är som sagt en samling på vad jag vet är det enda existerande live-videomaterialet med denna fantastiska kvinna från Sibirien.
Även om det är bootleg kvalité så är det ändå en sällsynt grej och det känns fantastiskt att folk filmade detta när hon ändå var vid liv, och sedan låtit det få tryckas officiellt för allmänheten att beskåda.
För att inte tala om att det filmade materialet är ett stort bevis på att hennes texter var så levande, och att man tydligt får se Janka uttrycka sig själv och sina känslor på ett sätt som både är fantastiskt men samtidigt skrämmande. Det är egentligen bara möjligt via filmat material även om man ändå kan förstå det till viss del genom att läsa texterna.
Möjligheten att få se denna sidan av Janka är fantastisk och jag är väldigt glad att man bevarat detta materialet.
Så tummen upp för er som filmat detta och låtit denna DVD bli möjlig!yanka543

10/10

Bild 1: Robin Renmark

Bild 2-3: Used with permission from: http://www.yanka.lenin.ru/

