Hall Of The Mountain King – Savatage

Posted on December 13, 2013

0


Hall of the mountain kingSågning pågång..
Nej känns lite elakt att säga så, men det var inte igår precis som jag kom över Savatages klassiker Hall Of The Mountain King och jag har i ärlighetens namn aldrig förstått mig på denna skivan.

Hypen kring den har varit stor och fråga man fansen så kommer de peka på antingen denna plattan eller Gutter Ballet som de bästa.
Och helt ärligt från hjärtat så kan jag inte förstå något av detta, för varken Hall Of The Mountain King eller Gutter Ballet är speciellt bra skivor. Visst självklart är de helt godkända Metalplattor som man kan döda lite tid med, men absolut inget man får den där “wow!” känslan av.

Där finns förvisso enstaka låtar på båda skivorna som man får den känslan av, men det är inte tillräckligt för att jag ska hålla de kärt eller tycka skivan i fråga är särskilt bra.
Här saknas helt enkelt för mycket vilket också förvånar mig.. hur kan ett band skriva några låtar som är så otroligt bra, men fylla resten av skivan med mediokra till helt okej låtar?

Om vi ska prata om det som är bra här på Mountain King plattan så är det såklart den episka titellåten, en helt fantastisk låt som nog är anledningen till att man blir besviken på resten av plattan då den överstiger allt annat med råge.
Föregående låt på skivan, Prelude To Madness, är en väldigt intressant och rolig metal tolkning på Edvard Griegs klassiska stycke I Bergakungens Sal. Vanligtvis är jag inte så glad för sånt här men eftersom skivan har givits namn efter detta och att själva stycket i sig är bra så känns det ändå som ett klyschigt måste, men här gör bandet faktiskt en bra tolkning (eller hyllning) av Griegs klassisker. I synnerhet Criss Olivas gitarrspel som jag överlag måste ge cred till, för utan honom hade skivan säkerligen blivit betydligt värre.

Öppningslåten 24 Hours Ago är väl okej men inget jätteintressant att hänga i granen precis, det skulle isåfall återigen vara Criss Olivas glänsande gitarrspel men man tröttnar rätt fort på det om det är de enda man kan ta till sig av skivan.
Åh just de.. Jon Olivas sång är jäkligt bra och något jag länge gillat, så jag får väl se det som ett plus i kanten.
Beyond The Doors Of The Dark är också en okej låt, Strange Wings är bra och sista låten Devastation är bättre än de tre tidigare nämnda, men resterande låtar är som nämnt tidigare helt okej rockers men fyller inget speciellt. De är lätta att glömma och bara låta glida förbi när skivan är i rullning.
De har kanske något här och där som är bra men inte mer än så tyvärr..
Fast nej de låtarna är inte lätta att glömma och låta glida förbi, utan när de spelas så stör man sig på att skivan inte är så bra som alla påstår!

Och därför kan jag inte förstå varför folk hyllar Hall Of The Mountain King.
Vad vi har som är bra är Criss Olivas gitarrspel, Jon Olivas sångröst, en jäkligt bra episk låt, och resten fillers.
Det gör ont i mig för jag vill verkligen gilla detta och har mycket respekt för Savatage och dess medlemmar, men jag har väldigt svårt för att se vad alla tycker är så bra i denna.
Gutter Ballet faller i samma avgrund även fast den faktiskt är snäppet bättre.

Någon dag kanske jag kan lära mig gilla detta och jag har definitivt inte gett upp det, för skivan stinker inte så värst utan är bara överhypad helt enkelt.
För tittar man på vad det är så är det ju ändå en helt okej Metal platta.

5/10

Bild: Robin Renmark

Posted in: Metal, Power Metal