The Shadow Cabinet + Erik Ravn Intervju – Wuthering Heights

Posted on January 9, 2014

0


Shadow Cabinet

For the Erik Ravn interview in English, follow this link:
https://javlamusik.wordpress.com/2014/02/18/erik-ravn-interview-in-english/

Jag minns inte hur men på något vänster råkade jag ramla in på det danska bandet Wuthering Heights, och jag tror faktiskt det var The Shadow Cabinet från 2006 som var det första som mina ögon skådade.
Och med ett så intressant och snyggt omslag som detta så blir man ju genast nyfiken, och tog man då en titt på metalarchives så var där 5 recensioner och skivan hade fått totalt 95 %!

Det är jäkligt mycket! Och tittade man på resten av bandets skivor såg det likadant ut och då blev det nästan självklart att Wuthering Heights var en underskattad och bortlgömd juvel, för vem tänker på ett folk-Power Metal band när de hör namnet Wuthering Heights?
Till och med bandets skapare, gitarrist och låtskrivare Erik Ravn har sagt att de inte säljer speciellt mycket skivor, och då kan man ju verkligen undra hur ett band som fått SÅ mycket bra kritik kan sopas under mattan sådär..
Well, då jag inte har något svar på det så kan jag iaf säga att The Shadow Cabinet är kick ass,
och eftersom våra danska bröder tydligen inte fått så mycket uppmärksamhet som de förtjänar så gör jag detta inlägg och hoppas på att fler kan hoppa på detta fantastiska tåg.

Jag kan inte jämföra skivan med de äldre materialet för att jag helt enkelt inte haft möjlighet eller tid att lyssna igenom det så värst, men som jag förstått från fansen och Ravn själv så är denna plattan mer progressive och mörkare än de tidigare.
Vanligtvis är jag inte så glad i de där typiska Folk-Metal musiken som finns där ute, men The Shadow Cabinet väver in de folkiga melodierna perfekt med det progressiva vilket ger albumet en annorlunda men bra ton.
Det har liksom en episk och stor känsla över sig utan att skryta för mycket som en del band tenderar att göra, utan här märker man mer att det är välskrivna låtar och texter och överlag känns musiken mer mogen än de tidigare skivorna i bandets karriär. Och i synnerhet i jämförelse med mycket annat där ute!

Första låten Demon Desire måste vara en av mina favoriter, den startar albumet så aggressivt och är starkt karaktäristisk för hur resten av skivan låter.
Det är kanske den låt med minst folkinfluencer vilket gör att jag tycker den sticker ut lite extra, men sen finns där andra mer folkiga låtar på skivan som sticker ut på sina sätt som till exempel Envy, Beautifool och Faith – Apathy Divine Part 1.WH_picture01

Jag måste säga att jag från början inte riktigt höll med de recensioner på metalarchives, men The Shadow Cabinet växer mer och mer för varje gång jag lyssnar. Jag är väldigt imponerad över låtskrivandet och de superbiska musikaliska egenskaperna de olika bandmedlemmarna besitter.
De ger alla verkligen sitt allt och lägger ner själ och hjärta i det, och jag gillar verkligen trummorna och gitarrerna!

Det är ju ganska komplex musik som säkert tar tid för vissa att uppskatta, och det tog mig ett tag att uppskatta det så mycket som jag gör nu. Men när man väl har kommit dit så kan man inget annat än att gillar det enormt mycket.
Hela den blandningen de progressiva och Folk-Metal elementen är så perfekt balanserade med den mörka tonen plattan har, och det resulterar verkligen något speciellt. Hela skivan är ett mästerverk!

Jag har haft samtal med gitarristen och grundaren Erik Ravn och bad honom berätta lite om bakgrunden till The Shadow Cabinet.

Skivan är speciell och representerar början av den nya banduppsättningen som vi har idag, den mest stabila uppsättningen vi haft hittills i karriären.
Som vissa kanske vet så har vi haft mycket problem med banduppsättningen genom åren och för att förstå innebörden av The Shadow Cabinet så måste vi gå tillbaka ända till 2004
.
Det var då vi blev inbjudna till ProgPower festivalen i Atlanta, Georgia.
Det var inte som vilken spelning som helst eftersom vi blev tvungna att snabbt sätta ihopa en liveuppsättning då halva bandet blivit utbytta av olika skäl.

Och med den nya uppsättningen hade vi inte heller mycket tid att repa ihop, eller lära känna varandra direkt. Och på toppen av det hela så fick vi flyga till USA samtidigt som orkanen Ivan härjade och sedan köra igenom översvämmningar av regn för att genomföra en konsert med komplex musik.

Scary stuff men det var ändå ett bra tillfälle att bonda, och för att göra en lång historia kort så hade vi så otroligt kul under tiden i Atlanta att vi redan då bestämde oss för att detta skulle bli den nya, fasta banduppsättningen för Wuthering Heights. Och sedan dess har allting inom bandet bara flutit på bättre än någonsin, till och med skivinspelningen som kan vara nervöst och jobbigt gick förvånansvärt enkelt och bra.

Själva musiken på The Shadow Cabinet är ju helt klart vår hårdaste och mörkaste vi gjort, och som vanligt skrev jag texterna flera år innan skivan kom till.
Jag har alltid skrivit texterna före och sedan musiken så att det ska gå ihopa bra tillsammans och få fram texternas innebörd mer effektivt.
Å andra sidan så var ju The Shadow Cabinet en nystart för oss och inga av låtarna hade något knutet till bandets tidigare historia.

Låtarna behandlar de mer mörka aspekterna hos det mänskliga psyket, de mörka krafterna som vi alla försöker dölja men som ändå styr vårt beteende. Därav skivans titel..
Jag känner att skivan i sin helhet känns väldigt komplett, låtarna funkar bra ihop och får ett naturligt flöde.

I början av inspelningen när jag hade demon redo så tyckte jag redan då att den var otroligt stark, och att denna skivan var det mest konceptinriktade albumet jag någonsin skrivit – En skiva där alla låtarna hör ihopa och skapar en enhet.
Jag vet att många har trott att våra tidigare skivor har varit stora konceptalbum, men så har det aldrig varit. Där har aldrig funnits någon “triologi” eller “saga”, utan det är något som skivbolagen helt och hållet hittat på.WH_Erik_2010_pic01

Vad som faktiskt knöt samman de första tre albumen var det faktum att jag skrev mer eller mindre alla de låtarna innan vi ens fått vårt första skivkontrakt!
Så när vi började spela in första skivan hade jag redan arrangerat och bestämt vilka låtar som skulle vara med på den första, andra och den tredje.
Och detta är det närmaste man kan komma i vad som skulle kunna vara ett “koncept” isåfall gällande dessa tre skivorna (Within, To Travel For Evermore och Far From The Madding Crowd).

Men i det stora hela, jag är väldigt stolt över The Shadow Cabinet. Den har intensiva framföranden, man kan till exempel höra att bandet verkligen mognat och skivan känns mer som ett riktigt samarbete musikerna emellan. Trots att banduppsättninge var såpass ny och snabbt ihopaplockad!
Jag skulle till och med kunna säga att den här skivan innehåller de bästa texterna jag någonsin skrivit, här finns otroligt mycket som jag är väldigt stolt över.

Men det får en såklart att undra över ifall man någonsin skulle kunna nå upp till de höjderna igen..
Som en kreativ konstnär kan man ju aldrig välja ut ens favoriter ur ens egna verk, de representerar ju vem du var vid det tillfället i livet.
Och så länge man alltid gör sitt bästa så finns där aldrig något att skämmas över.
Där kan finnas både bra och dåliga minnen kopplat till ett visst verk, och ett sätt att göra en bedömning på ens eget arbete är ju att ta en titt på vad man skulle kunna förändra/förbättra.
Och jag måste säga att gällande det här albumet så kan jag knappast komma på något jag skulle vilja ändra på, möjligtvis några små tekniska detaljer som i princip enbart jag själv skulle lägga märke till.

Jag tycker The Shadow Cabinet är ett solitt verk som håller en hög klass som utmanar de bästa som finns där ute, och den är utan tvekan en av mina favorit Wuthering Heights album.

//Erik Ravn – 2013

9/10

Bild 1: Robin Renmark

Bild 2 och 3: Used with permission from Erik Ravn

