Стыд и Срам – Янка Дягилева

Posted on January 17, 2014

0


Stid I SramJana “Janka” Djagilevas kanske mest kända och viktigaste album är nog Стыд и Срам, det är utan tvekan en av hennes bästa iaf!
Jag var lite tveksam till det när jag först fick nyutgåvan på digipack CD eftersom de övriga skivorna var extremt bra, men nu när jag fått tag i originalet så har jag ändrat mig.

Det är verkligen en fantastisk skiva, ni vet den där sällsynta skivan som är så bra rakt igenom att man kan lyssna på den om och om igen flera gånger per dag!
Men jag vill också klaga på nyutgåvan.. visst finns där massvis med bonusmaterial som är välkommet, men varför valde Letov att mixa om albumet?
Jana och hennes musik är så fantastisk så det kan liksom inte bli dåligt, men jämför man exempelvis den nya versionen av Нюркина песня med originalet så låter de inte alls lika bra.
Och det gäller för alla låtar på albumet!

Och Нюркина песня är en så otroligt vacker och underbar låt så jag tycker det är fruktansvärt synd att de valde att förstöra den och resten av mästerverken på skivan på detta sätt.
Столетний дождь likaså, fast nu handlar det om att de tydligen lagt till på slutet av låten någon gitarrslinga. Kanske kan det varit så att de var tvungna att klippa bort de på originalet men här kommer nästa twist, nämligen då originalet tystar ut långsamt och avslutas med effekten av ett åskväder. Detta finns INTE med på nyutgåvan, och personligen tycker jag detta höjer stämningen på låten väldigt mycket. Jag tycker det hör till hela stämningen och handlingen på låten.
Ett annat exempel är låten Песенка про паучков som på originalet är en liveversion, medans på nyutgåvan är det en studioversion?

Folk kanske tycker att jag klagar sönder för smågrejor, men det är faktiskt viktigt för lyssningsupplevelsen.
Men åter till Столетний дождь då detta är en låt jag inte lyssnat mycket på, men när jag fick höra den idag igen så satte den sig verkligen. Det är en av de där speciella Janka låtarna som är så verkliga, där man kan känna hur hon mår.. den påminner mig också lite om den stil som skotska Donovan har vilket gör det hela mer intressant, för även om de båda hamnar i en liknande kategori så tror jag inte Janka var inspirerad av honom. Men det är inte omöjligt att hon faktiskt var det, men tyvärr är det svårt att veta eftersom hon är död nu..

Förutom två helt fantastiska låtar som nämnda ovan så är Стыд и Срам väldigt viktig pga de faktum att en del av de låtarna hon skrev under sin hemska depression finns med här, där bland annat klassikern Выше ноги от земли och den så viktiga Придет вода som blev hennes sista.
Förutom låtens kusliga historia så är den ju faktiskt fruktansvärt bra, hennes röst är på topp och känslorna flödar verkligen.
(För den som vill veta mer se mitt hyllningsinlägg till Jana).yanka4

Нюркина песня nämnde jag ju innan men den tål att nämnas igen, den är bara så jävla bra så är det något du ska lyssna på när det kommer till Janka så är det denna du ska höra!
Men liksom hela skivan är ett mästerverk rakt igenom och är ett viktigt stycke historia för den ryska punkscenen, även om de mesta här inte är punk precis men både Janka och hennes dåvarande sambo Egor Letov var/blev ikoner inom punken.

Стыд и Срам är en sällsynt 10-poängare, en vacker och rakt igenom fantastisk skiva som måste upplevas. Får du tag i originalet så ta den över nyutgåvan, men båda kan vara värda att äga då den nya innehåller 15 bonuslåtar med svåråtkomligt material. Dock minuspoäng för att den är mixad på ett konstigt sätt som förändrar låtarna!
Jag gillar också omslaget väldigt mycket, otroligt vacker konst men jag har en känsla av att både Janka och Letov var väldigt förtjusta i katter. . Nämligen då flera omslag från bådas karriär visar katter och på en del bilder på dom är katterna också närvarande, so whats up with that? :P

10/10

Bild 1: Robin Renmark

Bild 2: Used with permission from: http://www.yanka.lenin.ru/

