Жень-шень – Пикник

Posted on February 6, 2014

0


zjen shenNär jag först såg den ryska gruppen Пикникs discografi så kände jag med en gång att Жень-шень måste vara en speciell platta.
Förvisso gjorde jag den bedömningen pga skivans jäkligt intressanta omslag som jag tyckte stack ut från mängden, men min första lyssning gjorde mig lite besviken även om det sedan skulle visa sig att jag inte riktigt förstått de fina med gruppens musik.

Жень-шень är helt jävla awesome ur alla vinklar och vrån, vilket jag såklart inte tyckte från början men den växte rätt snabbt på mig. Det är nog den skivan vars musik sticker ut och är mest annorlunda i jämförelse med gruppens övriga verk, och även om musiken här ändå har en typisk Пикник känsla så är de ändå väldigt annorlunda på något sätt..
Жень-шень upplever jag har en väldigt stark influence från Asien och kanske lite orientaliskt inkastat i mixen, men ta inte riktigt mina ord på för stort allvar för det är musikgenrer jag inte är speciellt kunnig inom.
Jag vill till exempel ha det till att skivan låter som att bandet har rökt på en jävla massa och därefter tagit inspiration från den asiatiska kulturen och musiken, men jag kan vara helt jävla fel och ute och cyklar?

Vad jag verkligen älskar med skivan är att alla låtar är unika och är olika på sitt sätt, men ändå framhäver alla en karaktär som liknar varandra och väver därmed samman ganska fint.
Här finns liksom väldigt blandat psykedeliskt, vacker och lugn musik och sedan bara rakt ut konstigt trams som ibland får en att fundera på vad som gick igenom deras hjärnor när dom skrev det. Men än väldigt behagligt och trevligt för det lyssnande örat.
Det hela gemensamt men i synnerhet det psykedeliska märkliga soundet gör hela plattan till en magisk upplevelse för mig, men jag kan ju definitivt lova att det inte är alla som kommer tycka detsamma!
Det är egentligen svårt att förklara hela skivan , det måste nästan upplevas och höras för att förstås bäst så kommer ni över den någonstans så ta chansningen och provlyssna.

Tilläggas kan ju dessutom sägas att den kom ut 1996 men låter verkligen som om den skulle kunnat kommit ut på 60-70 talet någon gång, jag blev själv lite småchockad när jag såg release datumet ;)
Spår nr 5 Танцующие на свечах.. well den är bara så fantastisk och mindblowing att man bara önskar att den aldrig ska ta slut, och det är nog den absolut märkligaste och mest utstickande låten på hela albumet. Utan tvekan min favorit här!
Även öppningslåten Немое кино är väldigt intressant och bra, men överlag så tycker jag nog att den sista halvan av albumet är bättre än den första.
z-rFmj6_000

Här finns iaf inte ett enda svagt spår men det är svårt att plocka ut låtarna och analysera, skivan är ett speciellt mästerverk så det är egentligen bara lättast att lyssna och njuta och avgöra för sin egen del vad det är för något.
Därför kommer denna recensionen inte bli speciellt lång och kanske till och med tråkig.. för jag har lite svårt att prata om Жень-шень utan att det bara låter stelt och konstigt.

Många som lyssnar på Пикник och sådan musik kanske inte låter denna smaka så bra första lyssningen, och jag tror i ärlighetens namn att detta var ett experiment från bandets sida i att testa något nytt och annorlunda.
Men är man öppen och vill prova något nytt och dessutom redan gillar bandet så ska man utan tvekan testa Жень-шень, det om du kan komma över den såklart. (Inte så lätt att finna varken på youtube eller i butikerna)
Jag nämnde ju tidigare att jag inte riktigt gillade den till en början, och det beror nog väldigt mycket på just det faktum att den är så annorlunda i jämförelse med de övriga bandet gjort och där precis allt på skivan är.. märkligt på något sätt!
Men nu när jag fått mer smak för Жень-шень så vet jag att jag kommer lyssna mycket mer, och det är just därför jag kände mig tvungen att skriva om den för jag älskar allt som har med den att göra och får inte nog.
Så jävla bra!

9/10

Bild1: Robin Renmark

Bild 2: Used with permission from Пикник
http://vk.com/album-1161540_177783139

