聖魔剣ヴァルキュリアス (Seimaken Valkyrias) – Dragon Guardian

Posted on March 20, 2014

0


Dragon GuardianSå här har vi det Japanska Power Metal bandet Dragon Guardian. Direkt där på bandets namn så börjar tankarna dras till att dessa måste vara väldigt influerade av Dragonforce och Blind Guardian, och helt fel har man inte.
Man känner av mycket Dragonforce i bandets snabba Power Metal stil men Blind Guardian känslan finns dock inte riktigt där, däremot tycker jag mig höra väldigt mycket annat som exempelvis Rhapsody Of Fire..

Och inte nog med detta så hör jag även andra influencer som allt från Helloween till Gamma Ray, Asia och även från de skotska “pirat”bandet Alestorm!
När man är mer van vid den där symfoniska Power Metal stilen som majoriteten av bandets låtar består av så dyker helt plötsligt spår nr 4 upp med dragspel och skit som får de att låta nästan identiskt med Alestorm! Inte konstigt för så vitt jag kan tolka titeln så handlar denna låt också om pirater..

Jag vill klargöra en sak, eftersom min dator inte har Japanska tecken inlagda kan jag därför inte läsa låtarna eller skivornas titlar, och google translate är inte den bästa så jag förlitar mig på den och HMV Japan. Så om eventuella fel uppstår i titlar eller dylikt så är det inte mitt fel ;)

Vidare då.. jag har ju hört talas om Dragon Guardian tidigare och bara hört något litet, var inget speciellt som tilltalade mig då och jag hade även svårt för språket i sig. Men nu när jag slog på dom igen häromdan blev jag väldigt förvånad och kände fuck yeah, det här är awesome!
Jag har aldrig riktigt varit ett fan av Metal med kvinnliga röster men här funkar de faktiskt jäkligt bra, om än kan det låta lite väl gnälligt ibland!
Bandet har även spelat in skivor med manlig röst och det blir inte lika bra tycker jag, men kan man tänka förbi dessa småsakerna så märker man ett väldigt djup och färdigheter som dessa musiker har och resultatet är bättre än vad man kan tycker vid första lyssningen.

Seimaken Valkyrias är förvisso en av få skivor med bandet jag verkligen lyssnat på men den är faktiskt kick ass!
Och det rejält också men det kräver nog att man har smak för de Japanska språket och inte stöter bort det med en gång, som så många gör när det kommer till främmande språk.
Omslaget är också en speciell grej, sätta en manga/anime bild som omslag känns inte riktigt rätt för ett Metalband. Förvisso är det väldigt typiskt Japanskt och som jag förstått de har de en hel de konceptalbum så det känns lite naturligt att de skulle gå med ett sådant omslag, men för oss i västvärlden kanske de kan upplevas som konstigt eller märkligt.
Just omslaget till denna skivan är ju faktiskt rätt grymt, med tanke på att vissa andra av Dragon Guardians omslag mestadels är rosa och.. tjejiga?

Hela det där får en att känna att man sätter igång en anime DVD eller dylikt.
Nu ska jag säga att jag är inte alls något fan av varken manga eller anime och har alltid tittat lite snett på de, men jag har haft vänner och flickvänner som varit riktiga nördar inom ämnet och jag har för närvarande en mycket god vän som har stort Japan intresse så jag har börjat vänja mig mer vid detta fenomen.
Och jag är öppen för nya idéer så egentligen stör det mig inte, men det känns ändå lite smått opassande med tanke på bandets musik. Men sen å andra sidan kanske de hade varit mer passande om man faktiskt förstod texten så, touché där skivan ;)

Och ang det där att inte förstå varken texterna eller kan läsa japanska, så måste jag tillägga att där går i princip inte EN ENDA låt utan en störig narration i mittpartiet.
Om jag inte minns fel så av alla låtar jag hört har jag enbart hört EN enda låt från detta bandet som inte har dessa berättarröster, och det råkar även vara den första riktiga låten på skivan här Kikaijikakenokami.
Om jag hade förstått Japanska och vad texterna handlade om samt vad de babblar om i mitten av varje låt så hade jag säkert kunna uppskatta det mer, för då hade jag förstått betydelsen och kunnat följa och uppskatta konceptet/berättelsen i texten mer.
Rhapsody Of Fire gör ju samma sak och bemästrar det så det är absolut inget fel i den här idén, men när Dragon Guardian gör det känns det mest bara ostigt och störigt. Och just Kikaijikakenokami är bland annat en bra låt just för att den saknar denna “tradition” som bandet har.

Så ja, vad man får i denna skivan är 43 minuters Power/Speed Metal med jävligt schysst blandning av Rhapsody Of Fire, Dragonforce, Helloween, Gamma Ray, Alestorm och något eget skit.
Hela denna blandningen kan verka jobbig och frånstötbar för vissa men är man öppen och uppskattar Metal så ska man definitivt inte rata Seimaken Valkyrias eller bandet i första hand.
I ärlighetens namn så tror jag inte jag har hört något från dom som jag direkt tyckt var dåligt, så för mig känns det verkligen intressant att få utforska Dragon Guardian mer.

Min favoritlåt just nu måste nog vara spår nr 3, Kakumei daikō-ya sharurotto shōkai eller vafan den nu heter.
Den är en perfekt definition av vad Power Metal är, har ett jäkligt karaktäristiskt sound för både bandet men framförallt Seimaken Valkyrias plattan och inte minst så är refrängen helt fantastisk!
Honō no maseki är också en av mina favoriter här och tillsammans med Kakumei daikō-ya sharurotto shōkai och Kikaijikakenokami utgör dom enorm energi och härliga känslor, det är symfonisk Power Metal när det är som allra bäst!
De enda negativa jag finner här är som sagt den där envisa narration grejen i VARJE låt, och att soundet overall kan tendera att bli lite tjatigt. Men trots detta tycker jag ändå här finns en del variation, liksom kollar man bara på alla olika band jag tycker mig höra influencer från så måste här finnas variation men här svävar liksom ändå en aura över det hela som låter sig rätt likt.
Men är man på humör så får man verkligen inte nog av det iaf!

Så här var min första riktiga upplevelse av dessa Japaner och det var ett väldigt bra “första” intryck. Definitivt något som jag kommer hålla kärt länge framöver och som ger en enorm tillfredställelse för ens Power Metal behov, så jag kan verkligen rekommendera ALLA som uppskattar sådan typ av musik att kolla in både skivan och de övriga Dragon Guardian gjort.

8/10

Bild: Robin Renmark

Posted in: Metal, Power Metal