Angels Cry – Angra

Posted on May 27, 2014

0


Angra

Ah Angra, detta märkliga fenomen från Brasilien som jag förmodligen aldrig kommer förstå mig på.
När jag upptäckte Angra så fick jag intrycket av att de här killarna var pionjärer och högt uppskattade inom Power Metal genren, och tar man en titt på Metal Archives så blir det bra bekräftat med skyhöga betyg på rätt många av skivorna.

Så vafan, jag sprang iväg och köpte Rebirth och debutalbumet Angels Cry som dessutom innehöll andra plattan Holy Land på köpet. Så ett jävla kap trodde jag, 2 asgrymma Power Metal skivor för priset av en och Rebirth som dessutom var hyfsat billig.

Men efter att ha lyssnat på dessa plattor och det intrycket de lämnat mig så är jag nästan rädd bara av att tänka på namnet Angra… och konstigt nog har jag hela tiden den där känslan “men fan, jag måste lyssna vidare för de MÅSTE finnas något bra här”.
Men nej, här finns nästan inget bra på någon av dessa tre skivorna och efter det jag löst strömmat mig igenom i deras discografi så kan jag inte förstå hur ALLA kan tycka att de är så jävla bra!?

Av 8 recensioner har Angels Cry 92 % av 100, Holy Land har 93 % av 6 recensioner och Rebirth har hela jävla 96 % av 8 recensioner.
Jag tappar nästan hakan för dessa skivor suger ju!
Nu vill jag verkligen inte vara ett rövhål och basha på men jag blir som tagen på sängen av detta, jag känner mig lurad av att ha läst allt detta och sedan köpt skivorna och fått höra hur det egentligen låter.

Vill tillägga att även om just min version av Angels Cry innehåller Holy Land så tänker jag enbart recensera Angels Cry nu.
Och ja skivan börjar bra med ett intro av mästaren Franz Schuberts “Symphony No. 8 in B minor, D. 759 ‘Unfinished’, I. Allegro moderato”, och detta är ett stycke jag älskat sedan länge tillbaka och är en all time klassiker.
Och följande låt Carry On är faktiskt sjukt jävla bra, en av de absolut bästa låtar jag hört eller kommer få höra av detta bandet. Vilket är extremt tråkigt för det är första (som de skrivit själva) låten på första skivan och sen därefter rasar allt.
Ja här finns några delar här och där i vissa låtar som är okej att lyssna på, exempelvis Wuthering Heights och titelspåret själv.

Resten är verkligen en snarkfest och jag är nästan chockad över hur uttråkad jag blir av att lyssna på det. Vissa band som exempelvis Heavenly kan man iaf njuta av i bakgrunden, liksom cheesy Power Metal med lite schyssta riff, verser och refränger men här finns inget att njuta av.
Folk kallar seriöst denna skivan för “The rebirth of Power Metal”, “A golden dawn for Brazilian Power/Prog” och vissa går så långt som att säga “Impressive, even though it is Power Metal”.

Än en gång, jag vill inte vara ett rövhål men.. har ni ens hört bra Power Metal?
Jag hör att musikerna i Angra inte är dåliga överhuvudtaget och de tar till och med inspiration från stora band som Helloween och Gamma Ray, och därför känns det extra frustrerande att dessa skivorna är så dåliga som de är.

Jag sitter och lyssnar på skivan nu och vill ständigt ge den en ny chans, men varje gång blir jag så besviken och tagen av den tråkiga atmosfären som blir resultat av lyssningen.
När jag går i skivaffärerna och ser deras skivor blir jag nyfiken och känner att jag vill ge dom fler chanser, men jag vågar seriöst inte köpa mer från Angra.
Dock ska det förvisso tilläggas att Angels Cry var betydligt mer underhållande än Rebirth, och även den skivan följer i samma spår och öppnar med en äckligt grym låt och därefter dalar den bara nedåt.

Nej Angra och de flestas åsikter kring dom kommer nog förbli ett jävla fenomen för mig. Det här är skrämmande hur lockande bandet är, hur ALLA verkar toklälska dom men hur horribel musiken faktiskt är.
För att inte vara alldeles för hård så fanns här som nämnt några få stunder som faktiskt var bra, men överlag så ser jag inga av dessa skivor som ens värda att ha som bakgrundsmusik.

3/10

Bild: Robin Renmark

Tagged:
Posted in: Metal, Power Metal