不思議の国の音哲樂 夢語り篇 -先見- – 六弦アリス (Rokugen Alice)

Posted on July 12, 2014

0


Rokugen

Okej jag ska vara rak och säga att jag inte förstår ett dugg Japanska så jag har i princip ingen aning om vad det här är.
Jovisst har man snappat upp lite eftersom man växte upp med Godzilla filmerna och nyligen börjat intressera sig lite för Manga och Anime, men vad jag lärt mig är bara hur man säger orden bror, tack, ja och.. nje jag tror det var allt.

Så jag har ett helvete att försöka ta reda på vad det här för band och vafan de sysslar med, men vad jag vet säkert är att mina öron älskar vad jag hör :)
Jag vet inte ens om bandnamnet Rokugen Alice är rätt översatt så jag kör bara på vad Metal Archives skriver, och enligt de så översätter även namnet till Alice Six String (jag har även träffat på namnet Six String Alice osv på internet).
Men efter lite re-search så får jag veta att den här gruppen bestående av Rokugen Asuke, som jag förstått gör alla instrument, och Anna Sakurai som står för mesta texterna och sånginsatsen, är ett såkallat Doujin projekt. Och vad jag kunde hitta och förstå så var Doujin mer eller mindre ett hyllningsprojekt till något (i detta fallet tv och PC spel) i form av musik, fan-fiction osv.

Så efter att jag fick min första platta med gruppen kollade jag upp och förstod att det var en coverplatta på soundtracket till något jävla PC spel jag aldrig hört talas om, då med egenskrivna texter och tilläggsmusik, men jag har i ärlighetens namn ingen aning om vad 不思議の国の音哲樂 夢語り篇 -先見- är för något. Om det är något de helt gjort själva eller om det är ännu en cover EP vet jag inte, men skivan är kick ass trots att här bara finns 3 låtar.
Jag vill även passa på och tillägga att här finns en gömd instrumental bonuslåt som inte är listad på varken bandets hemsida eller baksidan av skivan, och inte för att vara en skitstövel så är den inte speciellt gömd heller för den delen utan faller in direkt efter att “sista” låten avslutats.

Och jag vettefan hur jag ska beskriva musiken heller.. första låten har den där episka känslan, klockar in på 7 minuter och är en av mina favoritlåtar från bandet. Man märker väl en viss “refräng” som upprepas men överlag tar låten twister och ändringar hela tiden utan att bli tråkig eller jobbig.
Den går ifrån att vara rakt på till att få lite en lite mer mystisk känsla blandat med en jävla fantasi, galenskaper och ja.. jag vet inte men jag får en lite Alice I Underlandet känsla över soundet och tittar man bara på det fantastiska omslaget så förstår man nog hur det låter. Det är för övrigt den enda låten då vi får höra en mansröst sjunga, men det varar bara sådär i några sekunder.
Mycket symfoni och som nämnt ovan kan säga att omslaget målar en enormt bra bild av låtens atmosfär och karaktär..
Ja det var クロノ・イリュージョン, har ni inte hört den eller Rokugen Alice så pröva denna först :)

Andra låten 被検体一号 エドワード tar en helt annan vändning och kör på mycket hårdare men slänger samtidigt in Jazz i mixen. En mycket svängigare låt med mindre av den där mystikkänslan som jag älskade med  クロノ・イリュージョン , men fortfarande en väldigt bra låt.
Och tredje låten 春、来タリテ bara kastar allt vad de två tidigare låtarna hade ut igenom fönstret och är en mycket hårdare in “your face” Metallåt. Extremt härliga riff som går jättebra ihop med Annas fina röst och definitivt en av de bästa låtarna från landet i öster som jag hört hittills.
Den inte-så-gömda gömda bonuslåten är ett instrumentalt pianostycke som passar som ett perfekt vackert avslut på denna magnifika EP.

Och jag kom precis på en sak, vad som gör Rokugen Alice bättre än Dragon Guardian är att här inte finns det där jävla narration skitet som de senare bandet överdrivit med i ALLA deras låtar..

Jag trodde i ärlighetens namn att jag aldrig skulle få äga den här skivan eftersom Japanerna är SÅ envisa med att skicka prylar utomlands, och som om det inte vore nog så släpper bandet alla sina skivor själva och inte under ett skivbolag så det blir automatiskt jättesvårt att få tag på dom.
Mönstret på jakten efter dessa skivorna såg ut som så att de få butiker som säljer till utlandet inte hade Alice och tänkte heller inte ta in deras skivor, eller så fanns alla deras skivor i butikerna som vägrade skicka det utomlands..

Till slut fick jag faktiskt helt oväntat hjälp från CDJapan att fylla i ett formulär för specialbeställningar som gick ut på att de köpte in mina önskemål från önskad hemsida, som sedan skickar de till CDJapan som sedan skickade det till mig. Och 9300 yen lät fruktansvärt mycket men var inte så farligt och definitivt värt det för denna + en till fulländad platta i en Digipack Slipcase, så känner ni som mig att ni måste äga skivan så är detta det enda sättet jag funnit att få tag i deras musik på. Inte ens bandet själva ville ge mig svar på var man kunde köpa dom?
Så med tanke på hur svåra de är att få tag på men hur jävla bra musiken är så var det utan tvekan värt det, och jag är väldigt tacksam för CDJapan och deras specialtjänst :)

Men allt sånt skit åt sidan och istället prata om musiken så finns här inte mycket mer att säga än vad som redan sagts. Liksom en EP med 4 låtar går inte att säga mycket om men den var bra mycket bättre än vad jag förväntade mig, även fast jag inte fattar ett skit av texterna! :P
Anna har en så fantastisk röst så man glömmer bort att bry sig om att förstå texterna, och musiken är så underbar och häftig så man bara sugs med i hela atmosfären från låt till låt och skivan blir bara bättre och bättre för varje gång jag lyssnar.
Och än en gång måste jag understryka att jag älskar omslaget! Här finns så mycket detaljer att titta på och man upptäcker nytt hela tiden, men det känns rätt galet att välja ett sådant fint och detaljerat omslag för enbart 4 låtar..

Ja den här är speciell och definitivt en av de där skivorna man bör ha provlyssnat på innan man dör tycker jag ;)

10/10

Bild: Robin Renmark

Posted in: Övrig Metal, Metal