De Myseriis Dom Sathanas – Mayhem

Posted on August 8, 2014

0


De Mysteriis Dom Sathanas

Världen fick år 2014 se Mayhem släppa sin första platta på 7 år, Esoteric Warfare, men 2014 står också för 20 års jubileumet för den odödliga Black Metal klassikern De Mysteriis Dom Sathanas och då måste jag såklart även ge min hyllning här.

Vart ska man börja egentligen? De Mysteriis Dom Sathanas har så otroligt mycket historia bakom sig, har stått för och inspirerat så enormt mycket i Black Metal världen så det nästan är larvigt och dessutom betytt otroligt mycket för mig själv personligen.
För mig var det här min resa började och var min väg in i riktigt extrem Metal, Pagan Fears var den första Mayhem låten jag någonsin hörde och än idag är det min favorit som inget kan klå.
Jag har aldrig hört en Black Metal skiva som ens kan komma i närheten av De Mysteriis Dom Sathanas.

Historiemässigt så påbörjade bandet att skriva musiken och texterna redan 1987, men skivsläppet blev kraftigt försenat pga sångaren Deads självmord och att gitarristen/låtskrivaren Euronymous blev mördad av bandets tillfälliga basist Varg Vikernes.

När Dead begick självmord och Euronymous upptäckte kroppen så sprang han iväg och köpte en kamera och tog bilder på liket, bilder som egentligen skulle blivit omslaget till De Mysteriis Dom Sathanas men som istället hamnade på en av de mest kända bootlegs någonsin kallat Dawn Of The Black Hearts.
Euronymous och Hellhammer ska sedan också ha gjort smycken från bitar av Deads skalle som sedan skickats runt till musiker som ansets vara värdiga, vilket både bekräftats av bandet själva och andra musiker som bland annat Morgan Håkansson från svenska Marduk.

Och bland annat pga dessa händelser som inträffat så ser många att bandet enbart lever pga sitt rykte och historia, men De Mysteriis Dom Sathanas motbevisar detta och visar att bandet är mer än bara mord och kyrkbränder.

Sett till musiken så är det här Euronymous sista verk för Mayhem, och även om han inte var den bästa gitarristen där ute så kan man inte förneka vilken hjärta och passion han lagt ner i Mayhem och i synnerhet De Mysteriis.
Blashpemer som sedan tog över var bra men utan Euronymous hade varken Deathcrush eller De Mysteriis kommit till och Mayhem hade förmodligen inte varit vad de är idag, och Black Metal scenen hade sett väldigt annorlunda ut.
Här finns helt enkelt inget skitsnack eller trams utan allt är så rakt på, mörkt och ondskefullt som det kan bli inom musikväg, Deads texter är mycket speciella och har liksom musiken också inspirerat många andra band.

Tyvärr så klagar allt för många och bitchar om att Dead är den bästa sångaren de någonsin haft och allt utan honom inte är Mayhem och bla bla bla..
Men Attila Csihar som fick ta över sången gör sin utan tvekan absolut bästa insats och tillsammans med musiken och texterna skapas här ett mästerverk som inte liknar något annat. Även demos där Dead har sjungit på har inte låtit bättre i mina öron!
Jag har försökt fundera ut hur man ska beskriva Attilas röst men jag kan inte, jag har fått höra av folk runomkring mig när jag lyssnat att det låter som om någon håller på att dö eller spy upp sina inälvor. Men jag tror mannen själv beskrev det på bästa sätt när han i en intervju sa att han behövde ett mörkt rum med stearinljus för att få rätt atmosfär för att skapa en “alien like” röst.IMG_7129

Skivan öppnar med klassikern (alla låtar är klassiker förvisso) Funeral Fog där man med en gång får smak på bandets briljanta musikaliska egenskaper och Attilas unika röst. Hellhammer spöar skit som vanligt men det är här vi för första gången fick höra det, och låten hade dessutom ett bra trummintro som tyvärr klipptes bort men som fortfarande finns kvar på demo versionen från “Life Eternal”.
Freezing Moon är en klassiker som ALLA borde känna till och nog den mest spelade Mayhem låten någonsin, och i min smak är denna versionen en av de bästa men många Attila-hatare klarar tyvärr inte alls av den.

Hela skivan är ju en klassiker så jag behöver inte gå igenom låt för låt, men jag vill lyfta fram de bästa iaf och det är Pagan Fears, From The Dark Past och titelspåret De Mysteriis Dom Sathanas.
Dessa tre låtar är bland bandets absolut bästa och kanske de bästa inom hela genren, atmosfären och mörkheten är så unikt och perfekt att det nästan går kalla kårar längs ryggraden på mig när jag hör de.
Odödliga klassiker helt enkelt!

Bandets original basist och grundare Necrobutcher hade hoppat av eftersom han inte drog jämt med Euronymous och hur han “skändat” Deads lik, så istället togs Varg Vikernes från Burzum in tillfälligt för att ersätta basen och Blackthorn togs in som andre gitarrist. Dock vet jag inte om han verkligen spelade på skivan då det finns källor som talar både för och rakt emot det påståendet, så jag låter det vara just där.
Men överlag är allt så jävla perfekt här, allt från låtskrivande till musikernas färdigheter vilket gör De Mysteriis Dom Sathanas till den perfekta Black Metal skivan som ställer sig över allt annat.

Många tycker det är klyschigt att hålla sig fast så hårt vid en så gammal platta och att den är överskattad, och det är egentligen upp till var och en att avgöra men jag står fast vid det iaf. Det finns inget bättre än denna skivan och det finns inget sätt som jag kan ge den en schysst recension på så jag kommer sluta här.
Gå och lyssna på detta mästerverk istället för att läsa detta!

10/10

Bild 1: Robin Renmark

Bild 2: Soile Siirtola

Posted in: Black Metal, Metal