Skivor som förtjänar/behöver ett återsläpp – Del 1

Posted on September 26, 2014

0


Jag satt för ett litet tag sen och fick idén att jag skulle lägga ut en lista över skivor som jag tycker borde återsläppas på CD, om de så behöver ett nytt återsläpp eller aldrig ens har släppts på CD så finns där för många av dom!
Och eftersom jag länge tyckt det vore roligt att ha ett tema eller ha en egen “serie” av något slag på min sida här så tänkte jag att detta kunde vara kul att slänga upp lite när man känner för det. Eller när man har det hektiskt och inte har tid/lust att recensera musik.

Så njut nu när jag klagar och drar fram olika album som jag personligen anser behöver få ett nytt återsläpp! :)

 

1. Cosmic Wheels – Donovan
Cosmic Wheels
Den här plattan har förvisso släppts någon gång på CD men det var så länge sedan och förmodligen i en liten upplaga eftersom jag ALDRIG sett den till salu någonstans. Jovisst slängdes den ihopa som en dubbel CD med ett annat album men vad är det för skit? En skiva som är såhär bra förtjänar faktiskt att få ett ordentligt CD släpp utan att behöva dela äran med någon annan.

2. Lady Of The Stars – Donovan
Lady Of The Stars
Ja ännu ett Donovan album men detta fenomen är vanligare än ni tror i denne herres discografi. En intressant och bortglömd skiva som enbart släppts på LP och under en rad olika samlingsnamn med låtlistan i fel ordning osv.
Det är lathet av hög kvalité och sådant skit ska inte accepteras, men som tur är så fick skivan vad som verkar vara ett ordentligt återsläpp förra året med den rätta titeln, rätta omslaget OCH den rätta låtlistan!
Stort tack till Fuel 2000 records för det!

3. Aske – Burzum
Den här norska klassikern från Burzum har till min kunskap enbart släppts i några fåtal exemplar på CD och nästan lika få på LP, och var man än får tag i dom så kostar de mer än skjortan!
Den har förvisso slagits ihopa med Burzums självbetitlade första platta vid två tillfällen men kom igen, samma som med Donovan skivan – Vi vill inte ha sån lathet och skit, ge oss ett riktigt exemplar istället!
I synnerhet när det gäller ett sånt här klassiskt skivsläpp så är det ju extra viktigt att den får ett rejält återsläpp.

4. Kraftwerk 2 – Kraftwerk
Kraftwerk 2
Många som känner mig har blivit förvånade över att jag äger denna skivan, och det blir även jag själv ibland eftersom jag verkligen inte gillar Kraftwerks musik. Men eftersom jag älskar Popol Vuh och en vän tipsade mig om denna skivan då så gav jag den ett försök, och jag blev förvånad på det positiva planet eftersom denna inte lät ett dugg som den musik bandet gjort sig kända för.!
Problemet med Kraftwerk 2 är att den officiellt enbart släppts på LP medans en hel drös med bootleg CD skivor florerar där ute.
Bandet själva har sagt att där finns så många bootlegs att de inte anser det vara lönt att återsläppa den, men hade ändå en liten fundering på att göra det i framtiden.
Snälla make it happen, den här skivan låter kanske som det Kraftwerk är kända för nu men det är fortfarande en jäkligt bra och klassisk platta. Fan till och med bandets studio har namngivits efter skivans första låt Klingklang!

5. Star Fleet Project – Brian May
Ett projekt som egentligen går under namnet Brian May + Friends där bland annat Eddie Van Halen med flera medverkar. Känns som ett roligt och intressant project som enligt May själv lika gärna kunde legat kvar i hans byrålåda om det inte vore för att en del av de som hört projektet älskade det.
Han själv verkar inte ogilla det men det känns överlag som att detta var något på skoj och som aldrig var menat att komma ut. Nu är jag långt ifrån en expert på detta så har jag fel får ni gärna rätta mig, men jag tycker det är en rolig EP som kunde vara kul att ha på CD. Än så länge så har de enda officiella exemplaren endast kommit på LP i Japan och som bonus CD på övriga May soloskivor. Sen finns där en inofficell version på CD som har kvar originalomslaget och påstår sig vara släppt under EMI men som i själva verket är en Bootleg.
En EP värd att återsläppas!

6. Port Royal – Running Wild
Port Royal CD
En piratklassiker som är långt ifrån perfekt, men som haft stor och viktig betydelse för Running Wilds karriär och som än idag håller måttet. Problemet är att den är ganska svår att få tag på både på LP och CD om man inte vill spendera massvis med pengar på det.
Själv har jag fått tag i båda men CD versionen kunde fått sig en bättre omgång eftersom omslaget ser piss ut om man jämför med LP skivan. Ljudet är heller inte speciellt bra så den behöver verkligen en renovering.
I samband med att Gates To Purgatory återsläpptes för något år sedan så pratade jag med skivbolaget, och de sa att om den sålde bra så skulle de få rättigheterna av Sony att återsläppa Port Royal tillsammans med andra svåråtkomliga titlar som Under Jolly Roger och Branded And Exiled.
Men än så länge har vi inte se något och från vad jag hört från Rolf Kasparek själv så sitter Sony på rättigheterna till de flesta Running Wild plattor och vägrar släppa dom, inte ens till Rolf själv!
Så ett stort långfinger åt de snåla jävlarna på Sony!

 

Och med Running Wild avslutar vi del 1 av denna skitserie om album som borde återsläppas på CD, så jag hoppas folk uppskattade det och vill höra mer i framtiden.
Om folk vill göra sin röst hörd om någon skiva de själva önskar återsläppas eller om de jag listar så varsågoda!

All pictures: Robin Renmark

Posted in: Övrigt