Esoteric Warfare Vs Ordo Ad Chao

Posted on October 3, 2014

0



Ordo Esoteric7 år efter Mayhems stora mästerverk Ordo Ad Chao släpptes till världen så kom Esoteric Warfare, och var en stor besvikelse i mina öron men som trots allt hade lite hopp kvar.  Så nu när man har haft några månader på sig att lyssna in sig mer, har min syn hunnit förändra sig?

Ja till en del faktiskt, och i dagens läge uppskattar jag Esoteric mycket mer än tidigare men den faller fortfarande platt på marken i slutändan. Jag står fortfarande fast vid att skivan är en jäkla rip off på vad King Ov Hell gjort i Gorgoroth, God Seed och andra projekt, och det hör inte hemma på en Mayhem platta.
Men med detta sagt så är det fortfarande en bra skiva utan ett enda svagt spår, men alla låtar är så otroligt lika varandra och det kan bli lite retfullt ibland. Temat för texterna är otroligt intressant och jag tycker Teloch gjort en helt okej insats i att försöka spegla det i musiken, men lite mer variation hade som sagt inte skadat.

Och så kommer vi till den kontroversiella frågan: Blasphemer Vs Teloch
Blasphemer som agerat Mayhemgitarrist och låtskrivare sedan 1995 har stått för majoriteten av Mayhems musik genom tiden, och är utan tvekan den bästa och mest kreativa gitarristen de har haft. Varje album han har skapat har varit unikt på sitt sätt och därmed har bandet alltid haft en intressant känsla som får en att undra “vad fan ska komma härnäst?”.
Och inte minst förvånade Ordo Ad Chao och blev kontroversiell när den kom ut 2007, mycket pga folk som inte kunde hantera den smutsiga produktionen och Attilas sångröst men även för att skivans musikaliska färdigheter var “för avancerade” och inte ansågs vara värdiga att gå under namnet Mayhem.Blasphemer

Ordo Ad Chao är precis vad namnet säger, ett jävla kaos och det hade inte varit möjligt utan Blasphemers genialla låtskrivande och den äckliga produktionen. Självklart gör resten av medlemmarna som Attila och Hellhammer stora roller för att förgylla plattan, men det är ju faktiskt trots allt Blasphemer som skrivit musiken och som står bakom konceptet.
Skivan är så otroligt mörk, unik och så kaotisk att man verkligen inte kan finna något annat som liknar den, där varje spår dessutom varierar en del.
Esoteric Warfare har INTE samma variation eller atmosfär över sig och även om båda skivorna har återkommande mönster och element så funkar det inte lika bra på Esoteric som det gör på Ordo. Och jag är nästan 100 % övertygad om att Blasphemer hade kunnat ta samma koncept som Attila skrev för Esoteric Warfare och göra det bättre, och kanske hade till och med Ordo soundet passat för konceptet från Esoteric också?

Nu låter det som att jag hackar på Teloch men det gör jag inte, han är säkert en jäkla bra snubbe och absolut en duktig musiker. Men det retar mig fortfarande att man fick vänta 7 år på en ny Mayhem platta och så fick man något som man lika gärna kunde hört i något av hans tidigare band eller projekt. Att den dessutom kom efter ett så stort mästerverk som Ordo Ad Chao gör också naturligtvis att den bleknar i jämförelse, och tilläggas ska även att Attila kunde gjort en bättre insats på Esoteric för att höja kvalitén. Likaså är inte han dålig heller, men jag hade förväntat mig mer av hans röst.mayhem_copenhell_teloch_by_the_black_goldfish-d3vxezs

Så även fast Esoteric Warfare har vuxit i mina öron den senaste tiden så tycker jag den har för många hål och brister för att kunna mätas med Ordo Ad Chao, som därmed vinner den här kampen rätt rejält.
Dock är det väldigt kul att äntligen ha mer Mayhem musik att lyssna på och jag hoppas på ännu mer i framtiden, för även på en dålig platta kan där dyka upp gömda skatter :)

Så vad tycker folket? Jag har fått höra väldigt blandade reaktioner så nu vill jag gärna höra era åsikter antingen i en kommentar eller att ni röstar :)

Picture 1: Robin Renmark

Picture 2: Soile Siirtola

Picture 3: Skoggangr – http://skoggangr.deviantart.com/

Posted in: Black Metal, Metal