Dark Space II – Darkspace

Posted on October 12, 2014

0


Dark Space 2

Idag var det dags att ta itu med Darkspace, ett mycket speciellt band som jag länge velat gräva mer i men inte riktigt haft lust eller tillfälle för. Delvis pajade mina högtalare och eftersom bandet är kända för dålig produktion så ville jag inte lyssna på dom i mina mindre högtalare, och delvis så är deras låtar lååånga och min CD spelare har inte ens hyfs nog att visa mig speltiden.
Dessa två kombinationer är ungefär detsamma som kattpiss men idag tog jag mig i kragen och satte igång bandets andra platta, Dark Space II, och fick “avnjuta” detta i betydligt bättre högtalare med en CD spelare som faktiskt kunde visa mig speltiden på låtarna ;)

Dessa Schweizare är av att döma väldigt duktiga musiker och deras koncept för Darkspace är jävligt bra, bara tanken att kasta ihopa Black Metal och Dark Ambient med ett tema om rymden, mörker och kosmisk mysticism är fantastiskt.
Och många anser också att Darkspace har bemästrat detta koncept, och läser man de olika recensioner som finns överallt så prisas bandet och deras musik till den gräns att man nästan dör om man inte får höra hur de låter.

Men tyvärr håller jag inte med, och stor del till det är att bandet inte lägger vikt på en bra produktion.
En bra produktion behöver nödvändigtvis inte betyda att skivan blir bättre och i synnerhet när det kommer till Black Metal så är dålig produktion nästan ett måste bland många. Men i Darkspace fall så känns det som att de medvetet producerat det dåligt, men inte för att höja musiken och dess tema utan istället för att det ska verka mer “true” och sånt trams.
Personligen så tycker jag att deras musik och koncept hade kommit fram MYCKET kraftigare om produktionen hade varit bättre, men istället känns det bara torrt och man hör inte riktigt vad man lyssnar på.
Många säger att musiken är så mörk och svart som det bara kan bli, men jag tycker det är grått och avdomnande för öronen.

Nästa steg i detta mysslyckande är att där inte finns några texter. Naturligtvis behöver man heller inte ha texter för att få fram sitt budskap men i detta fallet borde bandet ha gjort det eftersom musiken inte är stark nog.
Jag tror faktiskt att där finns text för samtliga tre medlemmar “sjunger” emellanåt men man hör det nästan aldrig, och ingen text har publicerats varken i bookleten eller på nätet (av min kunskap att döma). Däremot finns där inlagda citat från olika filmer lite här och där men kom igen, det där känns bara pressat och tråkigt.
Temat på låtarna hade blivit mycket starkare och bättre om här fanns en text att läsa eller konst i form av bild/målningar att försvinna sig i medans man lyssnar. För det är ju ändå det som är poängen med bandets musik, att man ska försättas i en form av trans och driva iväg av konceptet de skapat.

Men istället för att vara konstnärliga och stärka sin vision så verkar Darkspace lägga mer vikt på att marknadsföra sig själva då alla CD skivor är noggrant skapade att se likadana ut, allt är svart och alla låtar heter “Dark” och någon siffra efter som visar vilken platta låten kommer ifrån och vilken ordning den ligger för att ge oss en tanke om att skivorna hör ihop i ett enda stort koncept.
Allt detta hade varit fantastiskt och bra om de bara hade putsat LITE mer på den färdiga produkten och inte lagt så mycket fixering på att dålig produktion = bra Black Metal.

Nu ska jag inte vara alldeles för hård eftersom det faktiskt finns en del bra moment som sticker ut här, och ännu bättre är att de rättat till produktionen på följande skiva Dark Space III :)
Men tillbaka till tvåan.. första låten (närmare bestämt Dark 2.8) är hela 23:39 minuter lång och är helt okej. Väldigt mycket upprepar sig själv såklart och denna låten består mestadels av 23 minuters manglande som får öronen att domna, men när man kommit in i det hela så är det ett okej stycke musik. Med tanke på längden och vad musiken är så blir det faktiskt sällan tråkigt att lyssna på.Darkspace_@_Hellfest_2012
Andra låten är ett 10 minuter långt Dark Ambient stycke och här funkar den unkna produktionen bättre, vilket nästan får en att önska att större delen av skivan lät såhär istället.
Och slutligen sista låten på 20 minuter är den bästa på skivan som blandar Black Metal och Dark Ambient på ett schysst sätt, jag önskar bara att den jävla produktionen vore lite bättre så att man fick ut mer av musiken….
Och jag önskar mer röster också eftersom enbart en vägg av manglande kan få en att tappa känslan om konceptet en hel del, men när det väl finns mer “sång” i låten brukar hela atmosfären höjas rejält.
Bandet Trist är ett gott exempel på någon som gjort det rätt i deras ena låt som klockar in på en hel timme, manglande så in i helvete men ändå en creepy röst lite här och där som förhöjer hela stämningen

Darkspace är långt ifrån för alla och jag kan förstå att många anser att detta är fantastiskt bra, men jag har väldigt svårt för denna otroligt dåliga produktionen som jag nämnt innan känns frampressat bara för att det ska vara “true”. Jag tror definitivt att om de polerat upp det så hade Dark Space II kunnat bli riktigt jäkla bra men samtidigt vet jag att många tycker om att produktionen är såhär, och att det hjälper till att skapa atmosfären att man driver ut ensam i den mörka rymden och mystiken som den besitter.
Det är synd att jag inte kan känna detsamma för jag verkligen älskar detta konceptet som bandet gör, men jag vet att de skulle kunna få fram det ännu bättre.

Jag tycker om skivan och så, men det känns som att det kommer kräva lång tid och tålamod för att jag ska kunna älska den. Dark Space I lider av samma skit som Dark Space II, men det känns som att bandet fick till det rätt på Dark Space III och nya plattan Dark Space III I (för övrigt, vad är det för jävla titel?).
Jag hörde talas om bandet för nästan exakt två år sedan via en recension av Trist skiva Hin-Fort (som även jag recenserat här på Jävla Musik) där recensenten hela tiden drar liknelser mellan Trist och Darkspace men föredrar den senare. Jag däremot föredrar klart Hin-Fort över Darkspace.. hittills iaf ;)

6/10

Bild 1: Robin Renmark 

Bild 2: cinzia bertodatto – https://www.flickr.com/people/71385081@N02 http://www.cinziabertodatto.com/

Posted in: Black Metal, Metal