Bat Out Of Hell II – Meat Loaf – Jim Steinman

Posted on December 2, 2014

0


Bat Out Of Hell IISom lovat kommer här Bat Out Of Hell II: Back Into Hell
Efter att ha recenserat den första skiva så fick jag bara tillbaka all den kärlek jag har för Jim Steinmans musik och därför kändes det helt rätt att gå igenom hans i min mening bästa verk.
Den första Bat Out Of Hell är mycket speciell och sitter på sin egna tron, men efter 16 år av “misslyckande” gick Meat Loaf och Steinman ihop igen för att vända rätt på kölen och visst lyckades de ännu en gång.

Efter allt hårt turnerande och droger som följd på den första Bat skivan tappade Meat Loaf rösten och kunde inte spela in skivan Bad For Good (se min recension av den skivan) , Steinman tröttnade och spelade in den på egen hand.
Istället fick Meat spela in Dead Ringer (vi kommer till den snart också) vars låtar inte alls ligger på samma nivå som de som skrevs till Bad For Good, men eftersom 6 av 11 låtar på Bat Out Of Hell II tidigare framförts på bland annat Bad For Good och Jims egna musikprojekt så kan jag bara tänka mig att Steinman äntligen såg sin chans att ge dessa låtarna sin rätta magi.

Och även om Bad For Good var en bra skiva så tar Meat Loaf låtarna till en helt ny nivå som är BRA mycket bättre än de tidigare inspelade. Mycket beror på atmosfären, upplägget och musikerna som spelar på skivan, men även just att hans röst är betydligt bättre än både Steinmans och Rory Dodds röster tillsammans. Produktionen är också en annan sak som ska ha stor cred för låtarnas atmosfär då den är väldigt ren och passar perfekt för de bombastiska elementen i Steinmans musik.
Där finns även ett konstant svagt eko i bakgrunden som gör det hela speciellt och ger en särskild touch som få andra skivor har lyckats med.

Skivan börjar iaf inte med en Bad For Good låt, utan med Meats kanske största låt någonsin: I´d Do Anything For Love (But I Won´t Do That).
Såklart var detta också en som jag växte upp med men jag gick igenom en lång fas där jag bara ville bojkotta denna, men även jag får vika mig och inse faktum att det faktiskt är en väldigt bra låt.
Jag har som sagt tyckt väldigt länge att den var sjukt överskattad och tycker delvis så än idag, och att texten bara var densamma hela tiden i princip.. Och även om det på sätt och vis kan vara sant så är själva musiken helt fantastisk och självklart gör Roy Bittan pianoarbetet lika bra om inte bättre än på första skivan.
Folk frågar också hela tiden vad det är Meat Loaf vägrar göra, men lyssnar man noga så berättar han det flera gånger i texten ;)
Jag måste också nämna den förbannade jävla motorcykeln i början här som Steinman säkert lyckats tjata till sig igen: Vad är poängen egentligen?
Många som känner till den här låten har heller inte ens hört det där jäkla introt eftersom det klipptes bort på singelversionen. Och för er som bara hört singelversionen uppmanar jag er att lyssna på originalet på 12 minuter istället!

Men I´d Do Anything For Love är långt ifrån det bästa på Bat II och redan följande låt Life Is A Lemon (And I Want My Money Back) är en av mina gamla favoriter. Det är också ett ganska annorlunda stycke för att vara en Steinman låt eftersom den knappt är piano orienterad som så mycket annat av hans musik, och känns mer som en Metallåt där gitarren styr och ställer med en jäkla massa körer.
För att inte tala om att den avslutar otroligt snyggt med ett 2 minuter instrumentalt outro som i min mening är höjdpunkten på alla de 8 minuter som utgör Life Is A Lemon.

Om du orkar lyssna vidare efter de två enorma ljudväggar så kommer då nästa mästerverk Rock And Roll Dreams Come True, som återgår till klassiska Steinman-andan och har den där lite mer “episka” känslan över sig. En avsevärt bättre version än den från Bad For Good, där det känns som att de verkligen fick med den rätta känslan och atmosfären för hela skiten och resultatet är såå vackert :)
It Just Won´t Quit följer i samma spår och klår Pandoras Box versionen med råge, och än en gång är pianoarbetet så jävla fint utfört av Roy Bittan. En av mina all-time favoriter!

Och jag står fast vid att Out Of The Frying Pan (And Into The Fire) är en sjukt jäkla dum titel men man glömmer lätt den eftersom låten är så jäkla bra ;)
Och för ovanlighetens skull så föredrar jag nog faktiskt Bad For Good versionen, jag vet inte riktigt varför eftersom Meat Loafs röst är som klippt och skuren för detta och atmosfären får de till helt rätt här men.. nje på något vänster så föredrar jag den första. Jag tror det ligger i att man faktiskt hör när Steinman sjunger att han älskar sin musik och vill leva ut den, men när Meat Loaf gör den känns det mer som en karaktär och inte lika äkta. Fortfarande väldigt bra dock!

Objects In The Rear View Mirror May Appear Closer Than They Are (lite kortare titlar Steinman, tack!) är överskattad. Jag är ledsen och jag vet att många älskar den här men jag gör inte det. Det är absolut ingen dålig låt, långt ifrån! Men jag tycker den är för långsam och smörig helt enkelt. Den är dock inte tråkig att lyssna på och slinker in i öronen lika bra som resten av mästerverken på den här plattan men jag tycker bara den är grymt överskattad, ungefär som I´d Do Anything For Love fast ännu värre.

Haha.. ja ni som läst Bad For Good recensionen vet redan vad jag tycker om Wasted Youth.  “A voice like a horny angel” säger det mesta haha!
Jag fattar verkligen inte varför Steinman var tvungen att ha med den ÄNNU en gång här, tyckte han att den monologen var såpass bra att den var värd att användas igen?
Jo okej, det kan nog ha sin förklaring med att den verkar höra ihop med Everything Louder Than Everything Else men kom igen, vi kunde klara oss utan den :)
Everything Louder vågar jag nog även påstå är det bästa stycke musik på Bat Out Of Hell II.
Ja det gör jag faktiskt! Det är en underskattad låt, Meat Loafs röst är på topp, musikerna + körerna gör ett bra jobb och musiken är bara så Steinmanaktigt det kan bli med bombast som reser sig till skyn och en miljon körer!

När jag var yngre så gillade jag aldrig riktigt Good Girls Go To Heaven (Bad Girls Go Everywhere)… fan varför alla dessa långar titlar?!
Hursomhaver så har jag kommit att älska den nästan lika mycket som Everything Louder, verserna och refrängen är så annorlunda mot varandra men smälter ihop så fint och blir så catchigt att det fastnar i huvudet och stannar kvar långt efter!
För den som låter Good Girls Go To Heaven falla en i smaken kan nog även uppskatta Pandoras Box versionen där Holly Sherwood sjunger in den väldigt bra också :)

Instrumentala Back Into Hell tar även delar av Good Girls låten eftersom Steinman jämt ska återvinna sin musik istället för att skriva nytt.. det är en av de negativa sakerna med honom om man ser det ur en musikers perspektiv, men man kanske får tänka på att han sysslar med musikalmusik och då brukar stycken bli återkommande. Jag har även en känsla av att musiken för Back Into Hell är delar av original Bat Out Of Hell låten men jag har inga direkta bevis som styrker det, så jag låter det stanna vid en känsla bara.
Det är ett okej stycke musik men skivan hade kunnat vara utan även denna.

Sist men inte minst har vi Lost Boys And Golden Girls, en vacker och lugn avslutare på denna bombastfest som precis varit och jag tycker den funkar lika bra som originalet från Bad For Good.
Meat Loaf har såklart en mycket bättre röst än Rory Dodd och produktionen är som sagt mycket bättre här, men Dodd lyckas göra det bra också.

Bat Out Of Hell II är utan tvekan ett mästerverk som står på egna ben. Nu tycker jag inte riktigt man kan jämföra Bat I och II eftersom de både är såpass lika men samtidigt så olika varandra, för att inte tala om att musikstilen är ganska olik varandra också. För länge sedan gjorde jag faktiskt ett inlägg där jag jämförde de båda så jag behöver inte gå in så mycket på det nu.
Bat II känns bättre i den mån att här inte finns något tråkigt spår, men i gengäld blir man mycket fortare mätt på denna i jämförelse med ettan. Är man dock på humör så är detta tillsammans med den första Bat Out Of Hell en perfekt skiva som man inte får missa under sin levnadstid.
Låtskrivandet är fantastiskt, Meat Loafs röst är annorlunda men fortfarande väldigt bra och körerna är riktigt bra även fast jag tror att en del av de är återanvända från Bad For Good..
Är det någon som vet om det är så eller om det bara är jag som får för mig det när jag lyssnar?

Bat Out Of Hell II är den sista skivan Steinman skrev helt och hållet åt Meat Loaf men där finns en till som många samt historien verkar ha glömt bort och den ska tacklas nästa gång, och därmed får vi ett avslut på den Jim Steinman perioden jag fastnat i nyligen.

10/10

Bild: Robin Renmark

Posted in: Rock