The Christmas Attic – Trans-Siberian Orchestra

Posted on December 24, 2014

0


TSORedan för två år sedan hade jag planerat att recensera den här skivan vid jultid eftersom Trans-Siberian Orchestra faktiskt är mest kända för sin blandning av julmusik och Metal, men det har helt enkelt bara fallit mellan annat istället.
Så nu får det vara dags för den här skivan kände jag och ironiskt nog så turnerar bandet just nu där de framför hela The Christmas Attic live, och tips för er som är (eller inte är) bekanta med bandets bombastiska föreställningar är att försöka se dom om ni får en möjlighet!

Bandmedlemmarna Jon Oliva, Paul O’Neill och Robert Kinkel från Savatage startade Trans-Siberian Orchestra om inte jag minns fel, av den anledningen att Savatage inte gick så bra och att Jon Oliva inte kunde fortsätta med bandet pga sin bror Criss Olivas död. Sedan har även Jon Oliva hävdat att han aldrig gjort TSO för pengarna men har samtidigt också sagt att han tjänar mycket mer nu än med Savatage, så varför fortsätta med den sistnämnda?

Skitsnack hit och dit spelar ingen roll eftersom Savatage nu skulle återförenas i sommar nästa år om jag inte minns fel, och även om jag har stor respekt för S och Oliva bröderna så undrar jag vad jag egentligen känner för TSO.
Jag känner ibland att där blir en blandning av väl komponerade låtar till att det bara blir antingen för tramsigt eller för religiöst över det hela.
Gruppen är från USA så det bör inte förvånas mycket över den religiösa aspekten, och vanligtvis hade man nog kunnat putta det åt sidan men här det blir helt enkelt för mycket för min smak.

Musiken kan dock vara väldigt bra och trevlig att lyssna på, som exempelvis den vackra öppningslåten The Ghost Of Christmas Eve med sitt fina pianospel. Midnight Christmas Eve är en mer gitarrorinterad fin låt med mycket känsla som är extremt trevlig att lyssna på, och The March Of The Kings är en bra blandning mellan en jullåt och ett klassiskt stycke av George Bizet.

Dessa tre låtar är höjdpunkterna på skivan förutom möjligtvis Appalachian Snowfall som också är bra, men tyvärr lätt att glömma bort också.
Resterande av skivan är antingen helt okej eller rakt ut sagt dåligt.
Jag menar absolut inget illa mot bandet eller ni som gillar det här men det är inte min kopp te, vilket är synd för jag tycker ett band som Savatage kunde gjort det hela mycket bättre.

När Trans-Siberian Orchestra riktar in sig mot mer klassisk musik så kan de lyckas väldigt bra, och blandningen med julmusik kan bli intressant men de lyckas inte helt med konceptet.
Här finns inte mycket mer att säga för här finns inte mycket att ägna sin tid åt, där finns som sagt några riktigt bra stycken men för mycket som är mediokert eller dåligt.
Välj Savatage över det här, men det här över mycket annat av skiten som finns där ute ;)

Så god jul och gott nytt år och allt möjligt till er alla!

5/10

Bild: Robin Renmark

 

Posted in: Metal