Babylon A.D. – Babylon A.D.

Posted on January 12, 2015

0


Babylon ADFör några veckor sedan hittade jag min gamla Babylon A.D. skiva bland mina lådor med CD skivor, och tänkte att fan, det här har jag inte lyssnat på ett tag så varför inte?
Och som av en ren slump så visas Robocop 2 på tv för bara några dagar sedan där låten The Kid Goes Wild är med, så naturligtvis kände jag mig ännu mer sugen att dra igång denna bortglömda klassiker.

Och ja.. jag ville minnas senaste gången jag lyssnade att det var en bra skiva och den har då inte blivit sämre med åren måste jag erkänna, även fast Glam Metal/Rock inte riktigt är min smak.
Jag har aldrig varit fan av de stora banden som till exempel Mötley Crüe (kan dock inget annat än att älska Steel Panther) men just Babylon A.D. verkar ha prickat rätt mellan stilarna och är mer hårdrock/Metal inspirerat.
Och var jag än tittat så har jag i princip aldrig kommit över någon som tyckt illa om denna eller bandets övriga platter, så varför är då Babylon A.D. så underskattade?

Well eftersom detta inte alls är min genre så kan jag inte svara exakt, men lite research på internet gav mig att denna debutskivan släpptes 89 vilket var lagom sent till att de större banden redan hunnit etablerat sig långt före.
Men med detta sagt så har bandet ändå fått sin stund i rampljuset med en del hitlåtar som Bang Go The Bells, Hammer Swings Down och tidigare nämnda The Kid Goes Wild.
Och jag tycker att alla som är fans av denna genre borde gilla det här för jag tycker hela plattan är helt awesome, och även om de nämnda spåren är aningen starkare än de andra så finns här i princip inget som är dåligt.

Självklart låter mycket detsamma men bandet har ändå lyckats bra med att finna den lilla balansen som tillåter varje spår att förbli intressanta och vänliga för lyssnarens öron.
Desperate är en sliskig men ack så fantastisk ballad med rätt känslor och som hamnar perfekt i låtlistan efter några “hårdare” låtar att öppna skivan med, och låten Maryanne (som är en av mina favoriter) är minst lika härlig att lyssna på som klassikern Bang Go The Bells.
Och jag kan inte hjälpa att göra jämförelser med Tokyo Blade på i synnerhet den låten (Maryanne) men det är bara pluspoäng i min bok, en av de absolut bästa låtarna bandet gjort!
Sen ska det dock erkännas att efter Maryanne så går “kvalitén” på skivan ner lite, men det ska inte förväxlas med ordet dåligt.bad_promo_2013_white_bg-796x1024

Överlag så jag tycker både bandets sound och musiker är grymt underskattade, Derek Davis sångröst är en av de bättre jag hört inom genren och passar verkligen perfekt för vad den används för. Dan De La Rosa och Ron Freschis gitarrarbete är utmärkt med en riktigt bra känsla för det hela, och för att inte glömma bort att låtskrivandet är av mycket högre kvalité än mycket annat där ute.

Så jag fattar inte varför denna skivan fått stå och damma i min samling så länge och att inte fler känner till Babylon A.D. eftersom här finns så mycket gott att underhålla sig med.
Till alla er som gillar denna typen av Metal så kan jag utan tvekan rekommendera Babylon A.D. och då inte bara denna plattan utan även resten av bandets discografi, för det är verkligen ett extremt underskattat band som fler faktiskt borde känna till.
Passa på att skaffa dig denna skivan innan den blir svindyr och svår att komma åt, den ligger tyvärr redan på sådär 200 kr + på den begagnade marknaden..

Jag har även fått möjligheten att intervjua bandets sångare Derek Davis så håll ett öga öppet om det är av intresse ;)

8/10

Bild 1: Robin Renmark

Bild 2: Used with permission from Derek Davis

Posted in: Övrig Metal, Metal