不思議の国の音哲樂 夢語り篇 – 六弦アリス (Rokugen Alice) – Nipponmånad

Posted on March 1, 2015

0


Rokugen ny skivaSå nu börjar vi Nipponmånad med lite Rokugen Alice :)
Åh jag kommer så väl ihåg hur jävla peppad jag blev när jag förra året läste att Rokugen hade släppt ett nytt album, och jag var bara tvungen att kasta mina sista pengar på att få importera den från Japan (tack till er gott folk på CDJapan.com!).
Men så lades hela den glada och positiva känslan när jag väl lyssnade igenom skivan och insett att jag kanske hade lite för höga förväntningar.. men hurfan kunde jag inte ha det när EPn (不思議の国の音哲樂 夢語り篇 -先見-) jag köpte tidigare var så satans bra?!

Nu i efterhand när jag lyssnar igenom 不思議の国の音哲樂 夢語り篇 så tycker jag inte den är lika värdelös som när jag köpte den, för då kände jag verkligen att jag kastat mina sista pengar i sjön.
Lite väl taskiga ord men jag upplevde att plattan inte gav något och att den dessutom kändes väldigt kort speltidsmässigt, och jag blev väldigt besviken över att spår #3 (春、来タリテ) från EPn till skivan inte fick plats här när de övriga låtarna fick det. Det är absolut inget fel på de andra låtarna från den EPn men 春、来タリテ var så otroligt bra, och de kunde utan tvekan haft med den här på den slutliga fulländaren.

Skivan öppnar med den 8 minuter långa låten 誰かの幸せ med fint och härligt akustiskt gitarrspel, och skapar en väldigt lugn och behaglig atmosfär som är ett bra sätt att öppna en skiva på.
Följande låt “純愛 -Syndrome-” drar igång plattan lite mer även om även denna har sina lugna akustiska stunder, och påminner väldigt mycket om gruppens tidigare skiva 夢想演舞 妖之理 från 2011. Jag gillar gitarrarbetet här som klingar ihop med de övriga instrumenten väldigt fint, och såklart är ju Anna Sakurais sångröst lika ljuvlig som vanligt :)
Hon är verkligen vad som får Rokugen att sticka ut tycker jag!

ワンダーランド。 är en liten kort svängig Jazz/Steampunkliknande historia på knappa 3 minuter men väl så underhållande för det, eftersom jag gillar att Rokugen blandar alla dessa stilar och intressanta instrument :)
Det hade dock varit intressant att höra en längre version av den, men det kanske bara hade blivit skit av det hela då?
Sen har vi 夢語り där pianot i början starkt får mig att tänka på min favoritlåt (最果ての馬は霧の中を行く) från deras tidigare platta 不思議の国の音哲樂 まやかし篇, vilket är lite intressant att de knyter ihopa texterna (antar jag iaf) även om de generellt sätt musikaliskt skiljer sig en del. Dessutom så har denna låten en del skumma tempo och stilskiftningar då den ena stunden påminner den lite om föregående låt och nästa stund så är det i princip en rak kopia av min tidigare nämnda favorit. Den utsöndrar den där intressanta “steampunk” känslan/atmosfären (som gruppens skivomslag ger en) men samtidigt känns det som att låten inte kan bestämma sig om i vilken riktning den ska gå. Den är som ett barn i en godisbutik som ena stunden ser något den gillar, bara för att direkt efter glömma bort det när denne ser något ännu godare på en annan hylla.

被検体一号 エドワード är samma jazziga Metallåt som på EPn jag både nämnt här och recenserat vid ett tidigare tillfälle, så vill du veta mer om just den specifika låten kan du läsa det inlägget :)
Men en kort beskrivning är att det är hårt, svängigt och mysigt men man kan lätt bli trött på den också.
Sen blir det dags att ändra musikstil igen på följande låten 夜汽車, som är bra men känns liksom lite som den man glömmer bort här. Känns på något sätt så standard och har inte speciellt mycket som sticker ut förrutom den återigen fina akustiska gitarren och Annas vackra och mjuka sång. En sak jag kanske tycker sticker ut isåfall är om jag kanske anar lite techno influencer i backgrunden också? Intressant!

This (Community) går tillbaka till det lite hårdare och är lite råare i sitt sound än de flesta annat här, och det är fint att höra att Rokugen Alice vet hur man kan blanda stilar och ändå låta skivan förbli intressant och lyssningsbar utan att man blir förvirrad och bara vill kräkas. Refrängen sticker ut och är väldigt härlig att lyssna på, så där har låten ett stort plus!
Och sen har vi vad som kunde varit det perfekta avslutet i form av クロノ・イリュージョン, som också fanns med på tidigare nämnda EPn, 7 minuter av örongodis som måste upplevas och har lite samma steampunk känsla som 夢語り.
Detta kunde som sagt varit en perfekt avslutning på en helt okej/bra platta men Rokugen säger nej, och väljer att avsluta helt med instrumentala Entrance som jag faktiskt får erkänna är mycket bra och fin. Den blandar lite av element hört tidigare på plattan och har mycket vackra körer, och det var faktiskt detta stycket som fick mig att verkligen vilja köpa plattan från första början. Synd bara att den enbart är 2 minuter för jag tror den skulle ha potential att kunna bli ett stort mästerverk om den fick vara lite längre.

Så vad vi i slutändan har är en platta med 10 helt okej-bra låtar, några sticker ut mer än andra och jag tycker inte alls att skivan känns lika dålig och tråkig som när jag först hörde den. Nu har jag dessutom blivit mer intresserad av Steampunk så det kan ju vara en anledning till att jag uppskattar den mer.
Värd att ge en eller några till chanser men jag hade kanske börjat med att kolla in någon tidigare skiva om man är helt ny för Rokugen Alice.

7/10

Bild: Robin Renmark

 

 

Posted in: Metal