J-Pop och Idolgrupper – Nipponmånad

Posted on March 6, 2015

0


7548962684_88727c9ee8_oI princip alla vet vad J-Pop är och hur det brukar se ut, och vet man inte på rak arm så brukar polletten trilla ner så fort man får se eller höra någon grupp. Det är rosa, sött, glatt och ännu mer rosa helt enkelt.
Detta är förvisso vår syn på ett annat lands musikkultur eftersom vi själva inte har något som ens liknar detta, men J-Popen och olika Idolgrupper är ett väldigt vanligt och populärt fenomen där borta i östasien. Och eftersom många som jag stött på verkar får lite pedofilvarningar över detta så undrar jag.. vad är det med J-Pop och Idolgrupper som folk överlag gillar och ogillar, både i Japan och här i Sverige till exempel?

Well till att börja med så är musiksmak helt individuellt från person till person, och jag själv har alltid varit en Rock-Metalperson men har sedan 10 år tillbaka öppnat upp mig mer och mer för blandad musik.
Pop och radiomusik har aldrig varit min kopp te och i synnerhet inte J-Popen eller att idolisera någon för att dessa skulle se bra ut eller dylikt, men trots mina åsiker så är detta otroligt populärt bland väldigt många.
J-Popen överlag och Idolgrupper som till exempel Momoiro Clover Z eller AKB48 är ju skapade för det enda syftet att idolisera unga kvinnor och tjäna pengar på de billigaste sättet utan någon egentlig kärlek för sin egen musik. Det är bara en simpel formel de använder sig av:

1. Välj ut vackra unga kvinnor och klä dom i skoluniformer.
2. Skriv låtar på ett simpelt sätt och gör de catchiga, så folk köper det ;)
3. Gör allt sockersött, glatt och rosa.
4. Sälj det dyrt.

Och det kan jag hålla med om att många många av dessa gruppers musik faller under denna ramen, men där finns också emellertid musikaliska drag som jag tycker om och som nästan får mig att släppa mitt “hat” mot denna formeln.
Både Momoiro Clover Z och AKB48 har gjort en hel del låtar som jag tycker är riktigt bra, och jag blir alltid lika förvånad eftersom detta är musik jag tidigare avskytt mer än något annat i princip haha!
Båda grupperna verkar faktiskt ha lagt ner lite extra tid på både sin musik och scenshow, och Momoiro har ju till exempel samarbetat med stora namn som Kiss, Yngwie Malmsteen, Lady Gaga och har även gjort themelåten till den nya Sailor Moon Crystal serien!

Momoiro känns heller inte lika plastiga som många andra grupper då de har låtit medlemmarna få uttrycka sina personligheter lite mer, och verkar faktiskt lägga ner lite show för fansen.
AKB48 är däremot helt syntetiska och objektifierande, men där har jag iaf märkt att en del musik faktiskt kan ses som riktig musik och är en av anledningarna till att jag kan lyssna på dom iaf ;)
De sakerna jag gillar med dessa grupperna är att musiken har tagit inspiration från massvis med blandade genrer runtom i världen på ett sätt som till exempel svensk Pop inte gör, det är inte en massa fokus på beats/elektronisk musik (även om mycket sådant förekommer) eller enbart smöriga ballader.
Till och med klassisk musik finns med bland influencer i grupper som Shiritsu Ebisu Chugaku :)
Och dessutom är ju sången på japanska och jag personligen tycker att det språket låter ljuvligt vackert med en kvinnas röst :)

Men tyvärr är det ju så att AKB48 inte satsar på att göra bra musik för konstens skull, utan det onda mästergeniet Yasushi Akimoto som ligger bakom gruppen är nog enbart bara ute efter pengar.
Så det gör mig lite splittrad när jag lyssnar på en del av gruppernas låtara och tycker att det här faktiskt är bra, men samtidigt veta att det bara är skapat för att suga mina pengar ur fickorna..
Så jag har undrat länge hurfan jag ska ställa mig till en sådan sak..?

Ett tag var jag väldigt anti-J-Pop av just denna anledningen men när jag började se det ur ett musikaliskt perspektiv så fann jag delar ur musiken som jag faktiskt kunde uppskatta och då började jag strunta i gruppens syfte – så länge det låter bra så ska man väl inte undanhålla sig att lyssna?
Och även om de nu skapat allt detta för att tjäna pengar så har de ju ändå levererat en produkt som jag tycker om, så varför ska jag skämmas över att betala för det när jag vill ha en fysisk CD?
Däremot så ställer jag mig med långfingret i vädret och tänker inte lägga de dyra pengarna som vissa kräver.. 500 spänn för den nya AKB skivan?! :O
SÅ jävla bra är de faktiskt inte så att en skiva ska kosta så mycket..
Och sen på toppen av det hela så delar de upp utgåvorna av skivorna med bonus CD skivor med OLIKA låtar, så man måste spy ut ännu mer pengar om man vill ha alla nya låtar..AKB48 @ Paris Nord Expo ( Japan Expo 2009 ), Villepinte | 02.07.

Och till frågan om hur tjejerna objektifieras och dylikt tror jag det i slutändan bara är kulturella skillnader. Jag har hört många som säger saker som att det skulle vara fetischer om skolflickor, pedofili osv.. men när jag tittade runt på dokumentärer om Japans kultur så är till exempel skoluniformen ett stort mode bland unga, så med den informationen i handen kan jag förstå grejen lite mer.
Men jag tycker också främst att i hurvida tjejerna objektifieras mycket ligger i betraktarens ögon, och jag lyssnar inte på AKB eller Momoiro för att flickorna skulle vara vackra utan enbart för musiken i sig.
Så för mig är de inga objekt eller liknande utan helt enkelt bara artister med bra sångröster och jag hoppas att fler ser likadant på sitautionen. Och jag vet att en del av mina vänner are in for the music också och lyssnar på det för att det låter glatt och bra, så pluspoäng för alla er :)
Dessutom så blir väl heller inte tjejerna tvingade till detta liv, utan har ju förmodligen valt det själva och varit fullt medvetna om vad som medföljer.

Men sen vet jag också att den stora grejen där borta i Asien, och något som många japaner gillar med J-Pop, är just att dessa flickorna ska vara söta och ska se bra ut och då får jag tyvärr vibben av att folk enbart köper deras musik för den sakens skull och då faller ju poängen med att göra musiken tycker jag? Då kunde ju tjejerna bara stått där som modeller och blivit beundrade om det var vad de ville åstadkomma.

Så är J-Pop bara en ursäkt för folk att titta på unga vackra flickor, eller är det musik?
Jag tror det kan vara både och på det industriella planet även om fokusen ligger främst på att idolisera tjejerna, men jag tror på fansens nivå handlar det mest om den sockersöta bomben som är vackra unga kvinnor och söt musik i ett. Jag tror tyvärr att majoriteten av de japaner som lyssnar på sådant inte bryr sig så mycket om musiken i sig.
Så ni som läser detta får jättegärna ge er syn på det hela, varför just ni lyssnar på detta eller kanske till och med hatar musikgenren och hela det fenomenet som är J-Pop och Idolgrupper :)

Photo 1: Dj Ph https://www.flickr.com/photos/dj-ph/sets/72157630526483644/
https://creativecommons.org/licenses/by-sa/2.0/deed.en

Photo 2: Chris CBPhotographie http://www.chriscb.org

 

Posted in: Övrigt