ここにいたこと (Koko ni Ita Koto) – AKB48 – Nipponmånad

Posted on March 12, 2015

0


AKB48
Som nämnt men tidigare så trodde jag aldrig att jag ens skulle kunna tycka om sådan här musik, faktum är att jag och mitt växande intresse för Japan har lett mig in på detta spåret så jag till slut också har fallit offer för deras pop och tjejgrupper..
Jag fick för övrigt denna skiva i julklapp av min gode vän Jeanette, så stort tack till dig :)

The evil mastermind Yasushi Akimoto tyckte väl att Japan inte hade nog med tjejgrupper och bestämde sig för att skapa AKB48, som då skulle sticka ut från mängden genom att ha en egen teater där de skulle kunna uppträda varje dag och fansen skulle kunna få träffa sina idoler.
Enligt mig en väldigt speciell och originell idé men med en smula galenskap också, och det har ju även resulterat i att gruppen har ca 140 medlemmar med olika systergrupper runtom i Japan, Kina och Indonesien.

Holy fuck, hur kan man bara komma på en sådan idé och tro att det ska fungera? Ännu värre är ju det faktum att det faktiskt fungerade!
För gruppen har sålt enorma mängder skivor och blivit väldigt populära, så även om det lät som en galen idé så kan nog Yasushi Akimoto sova gott om nätterna på sina pengarhögar.

Jag har ju alltid haft lite “fördomen” om att sådan här popmusik enbart är skapad för den dumme lyssnaren och som ett simpelt sätt att tjäna stora pengar då det i många fall verkligen är så, och även om jag tror fallet är detsamma för AKB48 så känner jag väl ändå att lite mer själ har lagts ned i musiken och hela grejen med gruppen.
För ska flickorna kunna uppträda varje dag och dessutom ge konserter på andra ställen och spela in skivor så krävs det nog lite passion för det hela också, och inte bara strävan efter pengar.

Och vanligtvis skulle jag ju avsky denna musiken men jag måste erkänna att jag gillar den här plattan och lite andra lösa låtar jag hört.
Jag tror det är det att musiken inte enbart är simpel-dum-i-huvudet-pop utan där finns också influencer från Rock, elektronisk musik och massa annat, och blandat med den catch som många låtar har så blir det en rätt intressant mix.
Javisst finns den där typiska japanska känslan över det då allt ska vara sådär godissött, rosa och fluffigt men med lite mer attityd och Rock i blandningen så blir det inte jättejobbigt.
Och i början så gillade jag det inte alls och ville bara på instikt stänga av det, men sen kände jag att jag skulle vara lite mer öppen och faktiskt ge det ett försök och se vad man kunde få ut av det.

Låten Heavy Rotation fick en del uppståndelse pga sin musikvideo som visade alla tjejerna i deras underkläder där de kramas, badar tillsammans och har kuddkrig och annat skit för sig.
Folk klagade och tyckte att gruppen inte satte ett bra exempel för unga flickor, men vem fan har sagt att gruppen riktar sig åt barn?
Videon regisserades av en kvinna dessutom som tyckte att alla tjejer i AKB48 verkade stå varandra så nära och ville därför försöka överföra detta i videon, och även om jag kan tycka videon går lite för långt så förstår jag inte varför man ska behöva klaga över sådant. Det är en väldigt harmlös video och det är synd att folk ska blåsa upp allting hela tiden..
Låten i sig är väldigt klyschig för sådan här musik men samtidigt också väldigt catchig, och har en väldigt glad och uppmuntrande ton.
Nu vet jag att en del andra japanska tjejgrupper som Momoiro Clover Z haft som mål att göra folk glada med sin musik, (ja, de påstår det även fast vi vet vad det egentligen handlar om..) så jag kan väl anta att AKB har samma inställning fast en aning mer attityd inslängd i mixen till skillnad från Momoiro.AKB48 @ Paris Nord Expo ( Japan Expo 2009 ), Villepinte | 02.07.

Så naturligtvis efter att Heavy Rotation satt sig på hjärnan så fick man smak på mer och ville kolla in skivan mer, och redan på första låten Shōjotachi yo dras man ner i samma avgrund..
Samma jävla catchiga musik fast med saxofoner (eller något jävla blåsinstrument, ursäkta men det är inte min avdelning) denna gången som verkligen gör sitt jobb rätt, för att inte tala om att tjejerna sjunger fint också.
Kanske det jag ska tillägga, att en stor anledning till varför jag gillar detta är just för att tjejerna har bra sångröster och jag tycker språket är väldigt fint. Japanska tjejer tenderar att låta väldigt gnälliga och barnsliga emellanåt men med AKB tycker jag inte riktigt det känns så.
Sen måste jag skratta lite när jag läser att den japanska tidningen The Japan Times kritik om skivan:
the kind of music that in more civilized times people would have burned in the streets.

För att inte tala om att James Hadfield från Time Out Tokyo skrev “wrenchingly awful” och jämförde det med “perhaps to hearing Alvin and the Chipmunks play Stevie Wonder’s ‘Happy Birthday’ on repeat for an equivalent length of time while being force-fed candy floss until your stomach splits open. … It’s J-pop that’s been infantilised, reduced to the level of kindergarten songs

Haha way to go att skita på alla de miljoner människor som köpt skivan och tyckte det var bra!
Jag tycker förvisso det är skitroligt att de gått ut och skrivit sådär och jag kan hålla med till viss del, men jag måste säga att de tar i lite väl hårt för SÅ hemsk är skivan faktiskt inte ;)
Vissa låtar sticker ut lite mer än andra som till exempel Overtake, Kimi to Boku no Kankei och High School Days, men överlag så blev jag väldigt förvånad över att jag faktiskt gillade hela skivan när jag lyssnade igenom alla spår.
Om man bara vill kasta allt skit åt sidan och lyssna på något annat än Metal och Rock samt tänja på sina gränser så tycker jag man kan prova Koko ni Ita Koto eller något annat som AKB48 har gjort.

Ja det är sockersött, ja det är rosa och fluffigt så det stinker om det, ja det är poppigt och klyschigt men ändå väldigt underhållande och jag tror de flesta som verkligen gillar den här genren skulle hålla med.
Och även om jag uppskattar musiken och finner härliga melodier överallt, så får jag nog ta och skölja ner detta rosa godis med lite Marduk ;)

8/10

Picture 1: Robin Renmark

Picture 2: Chris CBPhotographie http://www.chriscb.org

Posted in: Övrigt