Hatsune Miku och Vocaloids – Nipponmånad

Posted on March 20, 2015

0


logo

Ja jag är inte speciellt ny med att berätta om fenomenet som är Vocaloids och deras växande storhet i Japan då det pågått sedan ca år 2007, och därför är det på tiden att vi tittar närmare på detta och i synnerhet Hatsune Miku.

Så vad är en Vocaloid och Hatsune Miku?
Ja för er som inte vet så är det ett datorprogram som är utvecklat av Yamaha Coperations för att skapa elektronisk musik, där användaren får möjlighet att använda sig av en syntetiserad sångröst för dennes låttexter. Det finns många olika sångröster och en del av dom har dessutom fått sin egna karaktär som till exempel Kagamine Rin, Megurine Luka och Hatsune Miku som vi ska titta lite närmare på.

Själva grejen med artificiella/programerade sångröster är väl inget nytt precis och även om denna formen av musik inte alltid varit till min smak, så blir jag väldigt fascinerad av Hatsune Miku och detta fenomen som blivit eftersom “hon” uppträder som ett hologram med live musiker till.
Och har dessutom lyckats bli sådär en av de största musikidolerna i Japan!

Idén med att ha en figur i form av ett hologram som frontman med en syntetisk sångröst och live musiker är både galen och jävligt häftig, men vad som slår märkligt i min skalle är just att det blivit såå jäkla populärt i Japan men även i andra delar av världen.
Musikmässigt är det jag hört från Hatsune Miku inte värdelöst då jag numera börjat uppskatta lite mer (för mig) annorlunda musik, men bara faktumet att allt bara är ett datorprogram får min hjärna att spinna runt lite och gör mig osäker på vad jag ska tycka egentligen.miku

En del av mig säger att det är okej att njuta och lyssna på det man tycker är bra, för trots allt så är det ju bara musik och låter det bra så varför klaga då? För att inte tala om att jag faktiskt blir intresserad och fascinerad av hologramtekniken som används vid konserterna och som faktiskt utvecklades redan på 60 talet om jag inte tar fel?
Men en annan del av mig säger att det känns fel att börja tycka om något som bara är falskt, som en person suttit och gjort i ett datorprogram där det inte ens är en riktig sångare/sångerska.. men vänder man på det så är det ju riktiga människor som spelat in olika stavelser och röster från början vilket gett användare möjligheten att använda Hatsune Mikus sångröst, som i detta fallet görs av Saki Fujita.
Ja man kan nog diskutera detta i en evighet och krångla in sig en massa, men i grund och botten så är det ju inte SÅ himla falskt som det kanske ser ut som.

Men hur kan något sånt här bli så populärt?
För min del så handlar mycket av det om just tekniken bakom det hela och att just japaner är lite tekniknördar talar ju för att de anser detsamma som mig, men jag tror väl mer att det är ungefär samma anledningar som med J-Popen att allt ska vara sött och dessutom möjligheten att få en anime-liknande figur att komma till liv på scen i form av ett hologram som gjort Hatsune Miku och de övriga så populära.
Jag måste ju också erkänna att vissa låtar inte är så dumma heller, som World Is Mine och Secret Police som båda har trevliga och intressanta melodier.
Hennes syntetiserade röst är inte så fruktansvärt dum heller och är väldigt bra ihopasatt med stavelser och skit vid inspelningen/programeringen, vilket gör att det låter mer äkta och det för mig är fascinerande att man kan få till något sådär bra utan att faktiskt ha någon som sjunger och presterar.

Just nu är jag väldigt intresserad och fascinerad av Hatsune Miku och hela detta fenomenet, och jag vet inte när eller om det kommer bli större eller mindre för mig. Huvudsaken är ju faktiskt musiken i sig och inte att “hon” är en syntetisk artist, och överlag så kan jag faktiskt uppskatta musiken till en hel del även om det inte riktigt alltid är min kopp te :)
Vad tycker alla ni andra där ute? Avgör själva och släng gärna en kommentar om era åsikter eller varför inte rösta? :)
Illustration by KEI (C) Crypton Future Media, INC. http://www.piapro.ne
All pictures are used with permission from Crypton Future Media.

 

Posted in: Övrigt