Touhou Kuenka (Area-ZERO) Side A och Side B – Nipponmånad

Posted on March 24, 2015

0


Kuenka

Jag ska vara ärlig och säga att när jag började skriva denna recension så hade jag inte en aning om vad det här är för några skivor egentligen.
Som ni säkert vet så är Japanska inte mitt språk och jag finner det jättesvårt att finna information om dessa skivor i övrigt, så det är fan inte lätt att veta vad detta är!
Den enda anledningen till att jag kände till dom är för att jag lyssnar på Rokugen Alice och att de medverkar här med två låtar totalt, men efter lite research så har jag förstått det som att de här två skivorna är olika Doujin grupper som spelat in olika låtar vardera för soundtracket till ett PC spel kallat “Eastern Sky Arena Gensokyo Air Combat Princess” eller något sånt jävla skit. Jag vet faktiskt inte så rätta mig om jag har fel.

Och jag märkte också att musikgenrerna var väldigt blandade i allt från Metal till elektronisk musik och Pop.. så när jag först köpte skivorna blev jag lite tveksam men jag började så småning om gilla dom mer och mer.
Spelet i sig är inget jag sysslat med men jag vet att min käre Amerikanska vän Cheryl brukar hålla på med sånt, så hon vet kanske mer än mig om just detta? Det var ju trots allt pga henne som jag kunde hitta och få tag på dessa två skivor så a huge thank you goes out to you Cheryl :)

Anyway, det här blir en två CD recension så jag hoppas detta ska bli bra utan att det blir alldeles för tokigt och konstigt. Jag känner mig jättedum som recenserar musik från ett PC spel som jag aldrig ens har spelat, men musiken är ju så bra!

Side A.

Side A
Side A 2

Så lite rolig backstory här var ju att när jag upptäckte Rokugen Alice så fann jag en låt på youtube som jag gärna ville ha, men kunde inte hitta den någonstans och slängde en kommentar där i hopp om att någon kunde hjälpa mig om var den fanns och från vilken skivan den var ifrån.
Vidare fortsatte jag leta efter Rokugen skivor på den japanska Amazon men fann den här skivan istället, såg omslaget och tyckte den såg väldigt intressant ut. Detta var då innan jag blivit mer van vid att se Metalband använda denna manga/anime stilen till sina skivor så jag blev väl lite förvånad och fascinerad, och jag letade och letade efter någonstans att få möjligheten att provlyssna på skiten men utan resultat såklart. Så till sist tänkte jag bara att jag får fixa det en annan gång och sparade bara sidan uppe i sådär en eller två månader.

Så helt plötsligt dök där upp en vid tillfället okänd Cheryl och kommenterade på youtubevideon jag hade frågat på, och förklarade att skivan hette Area-ZERO Side B eller Touhou Kuenka Side B (förvirring och dåligt minne, jag vet!) och genast sprang jag och letade. Och så visade det sig att den skivan jag sparat undan så länge var Side A i samma serie… -_-
Så när tiden kom bestämde jag mig för att jag då lika gärna kunde beställa båda skivorna och jag ångrar det inte :)

Omslagen på båda skivorna är väldigt snyggt gjorda och föreställer karaktärer från spelet, fast med mikrofoner i hand.. clever höhö.
Jag blev sen väldigt förvånad när jag satte igång den här skivan och insåg att Rokugenlåten Sky High som låg först här var betydligt bättre än den jag jagat till döds innan, så en mer perfekt start på en skiva kunde man nästan inte få i mitt tillstånd då ;)
Nu har jag ingen aning om vad spelet i sig handlar om men jag gillar verkligen den kosmiska atmosfären som den här låten utsöndrar och tillsammans med en mid-tempo klassisk Metalstil så blir det en väldigt bra blandning.

Andra spåret “Shake It Around” (vilket är en stendum titel för övrigt) är en helt okej elektronisk låt där Yu-Na står för en bra sånginsats som i princip gör upp hela låten för min del. En märklig blandning av engelska och japanska här men det går att köpa i detta fallet :)
Nästa låt “Sky Of The Universe” är framförd av vad jag först trodde var ett Metalband men som jag numera börjar tro är ett enmansprojekt vid namn Ryu-5150, och ja.. han sjunger på engelska och är som de flesta japaner inte speciellt duktig på det. I övrigt är det en bra låt i mer klassisk Power Metal anda.

Och av någon anledning så är nästa låt antingen en hybrid av engelska och tyska eller enbart engelska, men oavsett så går det inte alls ihopa att döpa en låt till Die Night vare sig det är på engelska eller tyska.
Det är en okej låt som blandat lite elektroniskt och Metal vilket kan ge ett schysst sound om man gör det rätt, men den här och de tidigare låtarna känns inte så PC-spelsaktiga precis..
終焉未解読輪舞曲 däremot ger mer spelkänslan och har en mycket intressant pianoslinga som påminner mig en del om atmosfären som det tyska bandet Axxis ofta ger ifrån sig, så även om det här inte är en låt jag återkommer till så ofta så är den ändå trevlig att höra när skivan ändå spelas.
縁の華~えにしのはな~ är efter öppningslåten min favorit här och jag får av någon anledning en känsla av Punk när jag lyssnar på den, även fast låten i sig inte har något med Punk att göra mer än att sångerskan Ranko kanske har lite mer fräs i rösten än de andra som medverkar här.

Och sedan därefter följer tre stycken instrumentala spår som visst säkerligen skulle kunna funka i ett spel, och det är absolut inga tråkiga bitar men sedan avslutas skivan med en förkortad version av Sky High på ca 2 minuter istället för 5 som originalet ligger på. Känns lite meningslöst men jag har som sagt aldrig spelat spelet heller så jag kan inte sätta det i kontext till något.
För att vara ett soundtrack till ett PC spel så är det väl okej, jag tittade upp lite videor på nätet och kan väl hålla med om att vissa låtar är mer passande än andra. Det är en bra skiva för den som gillar japansk musik men jag föredrar Side B bättre.

7/10

 

Side B.

Side B
Side B 2

Backstoryn har ni redan läst under Side A, så den behöver jag inte ta här igen ;)
Side B börjar också med en Rokugenlåt, 光と影, som nämnt tidigare inte är lika bra som Sky High men den är fortfarande en mycket bra mid-tempolåt med härliga gitarrer. Och jag kan inte beskriva hur underbart avslutet är så ni får lyssna själva ;)
Sen följer Side B i nästan samma spår som föregående skiva där de blandar fritt mellan stilar, andra låten till exempel tar tillbaka lite till Punk-känslan men är fortfarande inte Punk så.. och återigen är det underbara Ranko som sjunger så det gillas :)
Tredje låten är liksom på förra skivan framförd av Ryu-5150 och engelskan är minst lika usel, men låten funkar och är en rätt schysst Metallåt överlag men är inget man lägger på minnet direkt.

Radiance går mer åt elektroniskt och kanske Trancehållet men fan, det låter riktigt bra faktiskt!
Aki Misawa som sjunger har en otroligt varm och härlig röst att lyssna på och den passar verkligen perfekt här, och äntligen känns musiken lite mer spelaktig med tanke på att *host host* det är ett soundtrack till ett PC spel… piano outrot är också väldigt fint så be sure check it out!
Yurica står på tur på sången i Nobody Knows och påminner lite om Ranko men är ändå inte riktigt likadan, men det ger iaf låten lite mer attityd och kraft vilket gillas.
花守-HANAMORI- går stenhårt in på det elektroniska/Trance tramset men det funkar faktiskt även här och än en gång är där en fin sånginsats fast denna gången ifrån Aaya Midorizaka, och det är en av de låtar som för mig brukar sticka ut på den här skivan.

双刃 är också en bra låt men min absoluta favorit från båda skivorna är utan tvekan 相剋酔夢譚 där Souwers (eller Souwer Cherry?) sångröst verkligen är fantastisk och musiken väldigt mjuk och fin. Jag har även hört “original” låten som är instrumental men jag måste säga att jag föredrar den här bäst, så ska ni höra något från dessa två skivorna är det denna låten ni ska lyssna på.
Och därefter slutar skivan på samma sätt som A sidan, dvs resterande låtar är trevliga instrumentala stycken förutom den sista som är en förkortad version av första låten. Förstår inte varför de gör såhär men det är inte så värst irriterande så jag överlever iaf.

8/10

Jag vet att det blev en lite tråkig track-by-track review nu men jag tycker att båda skivorna har bra låtar där i princip alla spår sticker ut på ett eller annat sätt, vissa bättre än andra.
Jag måste erkänna också att när jag kollat in spelet lite så förstår jag verkligen inte ett skit av det, men det verkar intressant och det hade varit kul att testa och se vad de knarkat ihopa för att få det resultatet.

Jag är glad över att jag fann dessa skivor även om det var ett jävla helvete att få tag i dom, inga butiker skickade de utomlands heller så det enda sättet att få tag i dom var att gå via Tenso. Vet du inte vad det är så är det helt enkelt ett företag som ger dig en japansk adress så att du kan beställa från vilken japansk sida som helst till den här adressen, de inspekterar så att du fått rätt varor, tar en liten betalning och skickar sedan den vidare till din riktiga hemadress.
Det funkade riktigt bra och jag är supernöjd, men jag tycker det är lite kass att inte fler företag och butiker där borta orkar skicka utomlands. Det skulle öppna upp för så mycket mer handel och kunder för dom, och deras musik skulle spridas betydligt mer.

Är du intresserad så ta en titt på youtube och se om detta projektet är något för dig, jag skulle rekommendera Side B över A men där är allt smak och tycke och båda hamnar ganska nära varandra :)

Pictures: Robin Renmark

 

Posted in: Övrigt, Metal