Starship Troopers Original Soundtrack – Basil Poledouris

Posted on June 16, 2015

0


Starship 1Starship 3

Join the Mobile Infantry and save the world – Service guarantees citizenship!”

Paul Verhoevens mästerfilm Starship Troopers satte omedelbart starka spår i min hjärna och mitt hjärta när den kom 1997, och inte minst gjorde den fantastiska musiken ett enormt intryck på mig. Dock var jag relativt ung då så musiken är något jag upptäckte ett tag senare, då var jag mest bara intresserad av att se gigantiska insekter bli slaktade och stora explosioner i asgrymma action scener! ;)

Filmen är löst baserad (och då menar jag mycket löst) på Robert Heinleins bok med samma titel, och där Heinlein ville dra fram och diskutera olika moralfilosofier, samhällssyner och dylikt så ville Verhoeven visa hur propaganda fungerar och starkt kritisera USA och dess inblandning i krig runtom i världen.
Verhoevens Starship Troopers skulle inte ens från början varit baserad på Heinleins bok utan istället vara en helt egen skapelse under namnet Bug Hunt At Outpost Nine, och det visade sig att han inte heller gillade boken så därav blev den enbart mycket löst baserad på den.

Men om vi ska lägga jämförelserna åt sidan och bara se Starship Troopers (filmen) som den är så är det ett mästerverk eftersom Paul Verhoeven väl gömmer sitt budskap så att tittaren får tänka efter lite, och där var många som missuppfattade detta när filmen kom och som än idag inte förstår poängen.
Istället för att vara en blodig spaceshooter så ville han lägga just fokus på propaganda och dolda sanningar, vilket vi får se i filmen via ständiga propagandafilmer som slängs in hit och dit.
Filmen försöker vara en egen propagandafilm där de vill få tittaren att tro att insekterna (även kallade Arachnids eller Bugs) är de onda som startade det krig som råder, men i själva verket är det människan som provocerat genom att tränga sig in på en planet som redan var koloniserad av arachniderna.

Filmen drar på stort om hela den där militära stoltheten och att man ska tjäna Federationen för att förtjäna ett medborgarskap osv, och Basil Poledouris har verkligen fångat alla element som filmen kastar åt en med oftast en väldigt futuristisk känsla och atmosfär. Men vad som är väldigt intressant är just att soundtracket har så många olika delar och element som inte borde gå ihop men som gör det bra trots allt, och Verhoeven har dessutom sagt att det tydligen ska vara Poledouris mest varierade verk så.
Vi har första Fed Net March inslaget i filmen, med trummor och marcherande som sedan slåss samman med ett fullspäckat propagandainslag avsett för att rekrytera/tjänstgöra. Musiken är väldigt pampig med mycket stolthet och patriotism för just syftet att slå oss samman mot en hatad fiende, och missledande i sina glada element där den smörar för hur fin och oskyldig människan är.

Spåret “Carmens Shuttle Flight” är ett annat exempel där musiken är lite annorlunda, och förmedlar mycket okontrollerad nyfikenhet samt glädje som speglar filmscenen väldigt väl där karaktären Carmen Ibanez sitter vilt bakom spakarna.
Fed Net 3 som tillhör propagandascenen direkt efter att Buenos Aires blivit totalförstört av insekterna målar upp ur ett militäriskt synfält sorg, men även ilska och lusten för hämd och det stämmer ju bra överens med kommentatorns replik “First comes sorrow.. then anger”.
Poledouris är verkligen ett geni på att fånga de viktiga känslorna som ska förmedlas i detta propagandainslag, så scenen hade verkligen inte varit så kraftig om det inte vore för hans musik!

Sen kommer vi till det mest berömda stycket för hela filmen och vad som av många klassar som bland de bästa themelåtarna någonsin: Klendathu Drop.
Denna extremt mäktiga musiken till denna häftiga landsättningen där Federationen invanderar arachnidernas hemplanet Klendathu är så otroligt bra att jag ryser varje gång jag hör den, den är liksom föregående stycken så otroligt välskriven för scenen den tillhör, och soundtracket blir värt pengarna enbart för detta stycket!
Men därefter blir resterande av skivan lite svagare även om de håller i sig väldigt bra ändå, jag antar att det har att göra med att Klendathu Drop är ett såpass mäktig och glorifierande stycke.

Men trots att musiken förändras väldigt från scen till scen så behåller fortfarande Basil känslan om filmen och all musik är perfekt för de scener de representerar, men numera förblir det med “klassisk” filmmusik. Tango Urilla sticker kanske ut mer, men andra stycken som Hopper Canyon och The Compound är bra men ger inte mycket intryck om man inte har filmen inbränd i hjärnan sedan tidigare.
Bugs! och Whiskey Outpost Rescue är väldigt bra och intensiva stycken som gör sig mycket bra för scenerna där insekterna lägger sig i bakhåll och attackerar Rasczak’s Roughneck, och sedan truppens räddning i det absolut sista desperata ögonblicket innan en säker undergång väntar.
Men återigen är dessa kanske lite svåra att förstå sig på om man inte sett filmen, dock fortfarande bra skit :)

Starship 2*Spoiler varning!* I filmen så dör även Dizzy i denna scenen och då ska det naturligtvis vara lite känslomässig musik när flickan publiken älskar får gå bort på ett så brutalt sätt, och återigen fångar Basil dessa känslorna som karaktärerna och publiken säkerligen känner i dessa ögonblick.
Resterande av soundtracket är fortfarande bra men går enbart att uppskatta om man som sagt redan sett filmen, men den triumferande avslutningen tillsammans med eftertextmusiken (Klendathu Drop bland annat) gör ett fint avslut på denna skivan och även filmen förstås.

Starship Troopers soundtracket är fantastiskt och fångar varenda jävla liten detalj som filmen vill berätta, är sällan klyschigt och passar ihop extremt bra med storyn och de dolda budskapen Verhoeven ville få fram. Musiken är så militäristisk och pampig att man blir så indragen i filmens propaganda och stoltheten att slåss för sitt släkte att man inte tänker på vad som är rätt och fel och varför man egentligen slåss mot en fiende som befinner sig på andra sidan av Vintergatan.. som för övrigt aldrig startade kriget för den delen.
Folk får säga vad de vill om filmen, om man vill gå in på djupet eller om man så bara vill se det som en popcornrulle så kan man inte förneka att musiken är otroligt bra och jag rekommenderar den till alla som gillar filmmusik.

Och slutligen vill jag prata om de jävla CD utgåvorna som finns tillgängliga..
Varese Sarabande som gett ut det officiella soundtracket på CD är värdelöst och åter värdelöst, där är enbart 11 låtar och många av dom är fel och inte korrekta med hur de låter i filmen.
Ska du köpa musiken och vill uppleva den som den är i filmen så ska du köpa den kompletta versionen (översta bilden) som proppar 2 CD fulla med totalt 47 spår och precis ALLT man kan tänka sig från filmen, inkluderat alternativa versioner och låtarna “Into It” och “I Have Not Been To Oxford Town” som framfördes av Basils dotter Zoë Poledouris.

Denna version av soundtracket är en bootleg och jag är inte alls någon som vill stötta piratkopiering eller skita på officiella skivsläpp, men i sådana här fall tycker jag det är uselt av den officiella källan att bara ge oss något sånt där halvdant. Finns där då en bootleg med bra kvalité som ger en det kompletta soundtracket så tackar jag hellre ja till det, alla dagar på året :)

Så jag föreslår att ni som läst detta och som inte sett filmen bör sätta er ner i soffan och slå på den, eller bara njuta av denna asgrymma musiken :)

R.I.P Basil Poledouris, du var ett musikaliskt geni som togs ifrån världen alldeles för tidigt!

9/10

All photos: Robin Renmark

 

Advertisements
Posted in: Övrigt