Sommarboken för vuxna 2015

Posted on July 27, 2015

0


Sommarboken 2015När jag var på mitt lokala bibliotek för inte så länge sedan så pratade mina goda vänner om “Sommarboken för vuxna” där man från och med den 11 juni till den 17 augusti ska läsa eller lyssna på 3 böcker, och sedan recenserar dessa och som tack får man en pocketbok.

Och nu när jag börjat läsa mer och mer så kände jag att det kunde vara kul att ställa upp på, men de där jäkla häftena där man ska skriva ned sin recension är ju alldeles för små så därför får det ske här istället!
I sommar har jag läst ca 6 böcker men kommer här enbart att prata om följande:
* Starship Troopers – Robert Heinlein
* Farmer In The Sky – Robert Heinlein
* Roadside Picnic – Arkady & Boris Strugatsky

Så nu kör vi :)

Starship Troopers

Enda sedan jag såg filmen Starship Troopers 97 så ville jag läsa Robert Heinleins bok eftersom jag fullständigt älskade filmen och gör än idag, men jag fick konstant höra att boken var annorlunda och allt det där typiska man brukar få höra när det gäller filmatiseringar av böcker.
Vanligtvis har jag inte varit så petig när det gäller sånt och tar gärna boken/filmen för vad de är och inte för vad jag ville att de skulle vara, men jag måste säga att det kändes väldigt fel för Paul Verhoeven att kalla filmen “Starship Troopers” och påstå att den var baserad på Heinleins bok när han dels inte gillade den och dels inte hade tänkt att basera filmen på boken från första början.

Nåväl nu ska jag inte sitta och snacka massa skit, så vad handlar denna boken om?
Tja, det är lite svårt att bara säga sådär eftersom man skulle kunna ta den korta och dumma förklaringen som jag alltid fått höra.. Nämligen att det är en fantastisk Science Fiction bok som tydligt och bra visar ett storslaget krig mellan människor och en utomjordisk insektsliknande art, men det stämmer helt enkelt inte.
Jo visst stämmer det att boken kretsar kring detta kriget, men “Arachnids” eller “Bugs” nämndes en gång på några av de första sidorna i boken och dök inte upp igen förens på sidan 178 eller något.
Heinlein väljer istället att i Jag-form berätta om Juan “Johnny” Ricos liv, tankar och funderingar och framställa det dystopiskt samhälle där boken utspelar sig.
Samhället de lever i är en enad och hårt kontrollerande världsfederation som även etablerat kolonier ute i universum, och jag gillar verkligen att Heinlein i sitt skrivande framstår som om han är för detta samhälle när han i själva verket är kritisk mot det. Och det får verkligen läsaren att tänka till..Starship

That’s right, Starship Troopers är en rejäl moralkaka och kan emellanåt kännas väldigt påprackande men Heinlein är smart och vet bättre. Han sitter inte och säger hur vi ska tycka och tänka, men däremot visar han samhällets (i boken då) syn, sätt att tänka, moralisera och hur detta påtvingas folket. Att man dessutom inte har rätt att rösta om man inte är medborgare förstärker detta mörka ideal, och Rico väljer att följa efter sin bästa vän Carl och ta värvning för det enda syftet att uppnå status som medborgare.
Carl placeras som elektronikforskare (eller något liknande skit) på Pluto medans Juan blir infanterist och genomgår ett enormt tufft boot camp, och vi får sedan följa hur indragen Rico blir i Federationens krigsmaskin och sätt att tänka och värdera.

Alltid när jag tänkt på boken så har jag känt att den delen om boot campen skulle vara skittråkig.. men den tar upp nästan halva boken och är så jäkla bra!
Man kan inget annat än att älska instruktören Sergeant Zim som styr hårt med sin metallbatong, och utan att avslöja för mycket så kan jag iaf säga att jag älskar Heinleins utvecklande av karaktären.
I boot camp och den senare delen ur boken får man (om man läser mellan raderna) se Ricos förändring, i hur han var en vanlig grabb till att bli en ordentligt hårdhudad soldat som inte längre verkar bry sig när hans vänner eller folk som betyder mycket plötsligt dör i kriget.

Och det är den delen jag gillar mycket med hur Heinlein skriver, man får läsa mellan raderna och tänka efter lite hur karaktärerna utvecklas och blir mer insugna i det hjärntvättade hårt kontrollerade samhället.
Det där insektskriget ligger i bakgrunden och skapar grunden för samhällsproblemen och “moralkakorna” som författaren lägger fram för oss, och även om vissa kapitel hanterar kriget mer så hade jag hoppats på att det skulle ha en större roll.

Starship Troopers är boken som fick mig att älska läsning, Heinlein skriver fantastiskt och får som sagt en att verkligen tänka till. Boken är från 1959 och det är fascinerande hurpass långt före sin tid han var när han beskriver bokens dystopi och andra psykologiska problem och förändringar i handlingen.
Så även om detta är en militär-Science Fiction-bok så rekommenderar jag den till alla, för det känns faktiskt inte som en Sci Fi-bok när man läser den eftersom fokus inte ligger på det interstellära kriget.

De som påstår att det är en bok som beskriver fantastiska slag och liknande kan gå och gömma sig, och de som vill ha just sådana böcker ska nog leta någon annanstans. Eller se filmen :)

9/10

Farmer In The SkyFarmer

Ytterligare en Heinleinbok, för efter att jag läst Starship så blev jag helt förälskad i snubbens sätt att skriva på att jag bara vill läsa ännu mer av hans verk!
Jag vet dock inte om Farmer In The Sky är ett jättebra exempel att skriva om eftersom han skrivit mer kända böcker såsom Red Planet, Double Star och inte minst Stranger In A Strange Land, men eftersom detta var den jag tog efter Starship så får ni nöja er med denna ;)

Boken ska vara skriven och tänkt för ungdomar och visades från början som en kort serie publicerad i “Boys’ Life magazine” innan hela boken kom ut.
Men även om denna ska vara skriven för ungdomar och man emellanåt märker just det, så är den ändå rätt vuxen och djup lite här och där.
William “Bill” Lermer och hans pappa George väljer att emigrera och flytta sin gård till Jupitermånen Ganymedes, eftersom resurserna på jorden fördelas mycket försiktigt kring den ständigt växande befolkningen. En annan anledning till flytten är även att George sörjer sin avlidne hustru Anne och behöver få en ny fräsch omstart i livet, och detta ämne är något som ständigt återkommer emellanåt på ett väldigt bra sätt i boken och beskriver karkatärernas känslor och bearbetning.

Då jag inte läst ut boken än kan jag inte säga allt för mycket och dessutom riskera att avslöja en del av storyn, men jag gillar den skarpt än så länge!
Farmer In The Sky är inte alls lika djupgående som Starship Troopers men har en helt annan känsla över sig och är mer story telling, men Heinlein gör ändå fina jämförelser med när Européerna koloniserade nord och syd Amerika och drar även paralleller i hur nyanlända invandrare behandlats i USA förr i tiden.
Definitivt en bok jag tycker folk kan ge ett försök och det känns lite som en bortglömd Heinleinbok, vilket jag tycker är synd.
Double Star står på tur för min del :)

7/10

Roadside PicnicRoadside

Oh boy.. den här boken har jag velat läsa länge, och inte gjorde det mig mindre sugen när ett av mina favoritband “Piknik” har tagit sitt namn och inspiration från denna ryska bok.
Sen av en slump så tipsade en god vän till mig om boken eftersom den kunde vara en inspirationskälla till vår egen musik, och till sist så gav jag mig fan på att jag skulle läsa den och sprang iväg och köpte den för pantpengarna jag hade sparat.
Jag hade gett den ett försök ca ett år tidigare då biblioteket hade en gammal sliten version på svenska, men nu när jag verkligen börjat uppskatta läsning och att läsa på engelska ville jag ha just denna nya översatta versionen.
Men där kommer också vårt största problem med Roadside, för översättningen är verkligen skit.
Storyn är att utomjordingar har landat på vissa ställen runtom i världen, men lika snabbt som de landat har de försvunnit igen och efterlämnat märkliga fenomen och föremål. Dessa zonerna har därför blivit avspärrade och hårt kontrollerade av vakter som inte tvekar att skjuta ihjäl folk som träder över, men dessa föremål som lämnats efter har blivit en stor eftertraktan på den svarta marknaden.
Vi får följa Redrick “Red” Schuhart som är en erfaren Stalker (tjuvar som smugglar ut från zonerna) men här kommer vi till översättningsproblemen och jag ska föra mig simpelt: Den här boken är skitkrånglig att förstå.

Jag kan köpa argumentet att ryska är svårt att översätta eftersom jag själv läst språket, men man tycker väl ändå att en fin ny utgåva från 2007-2012 ska vara bra översatt?
Jag tänker inte sitta och peka finger och vara elak mot hon som översatt, men till och med jag är bättre på engelska och hade kunnat formulera om detta bättre.
Som sagt är ryskan inte lätt att översätta och då i synnerhet grammatiken till engelska, men boken förtjänar faktiskt att ha en andrapart, som bemästrar det engelska språket, att se över samt finslipa översättningen.
För det stör mig något enormt när jag läser Roadside och det blir krystat och ansträngande att behöva notera alla felstavningar och grammatiska fel, och man blir väldigt snabbt utmattad och kan inte njuta av handlingen.

Det är jäkligt synd för jag verkligen älskar idén  som boken står på, och filmen Stalker som är löst baserad på den är fantastisk och djup. Och på toppen av det hela så har man hört så bra om själva boken, så det blev en enorm besvikelse och jag tror det hade blivit en mycket bättre upplevelse om man bara hade finslipat språket lite.
Riktigt tråkigt att en sådan sak ska förstöra en bok, men jag ska verkligen försöka göra mitt bästa och läsa ut den men jag har en känsla av att det kommer ta rätt lång tid..

4/10

Bilder: Robin Renmark

Posted in: Övrigt