In The Line of Fire – Dragonforce

Posted on August 18, 2015

0


In the line of fireSå när jag plötsligt kom över infon att Dragonforce skulle släppa ett nytt livealbum (bara några dagar innan release datumet för övrigt) så blev jag genast nyfiken, och inte bara skulle det bli ett nytt album utan även deras första DVD någonsin!
Jag själv såg dom live på deras turné för skivan The Power Within och tyckte det var helt fantastiskt, och nu när den nya och bättre skivan Maximum Overload har kommit ut så såg jag verkligen fram emot en ny liveskiva och DVD.

Men (som vanligt verkar det som) kom besvikelsen väldigt tidigt när jag fick se setlisten, som enbart består av ynka 10 låtar..
Och det är mitt största problem och varför jag hatar festivaler, varför väljer man att spela in en DVD/liveskiva på en spelning som inte får vara längre än ca 45 minuter?
Det känns som ett enormt slöseri eftersom det hade varit MYCKET häftigare att få en DVD fullproppad med låtar på en timme eller kanske ännu längre, men istället får vi ynka 10 låtar där faktiskt en del kunde bytts.
Istället för detta så har man valt att gå på mer svagare och onödiga låtar som Three Hammers, Cry Thunder och Johnny Cash covern Ring of Fire som man utan tvekan hade kunnat byta ut mot till exempel City of Gold, Die By The Sword och Inside the Winter Storm.
Cry Thunder är absolut ingen dålig låt men jag hade hellre hört något annat och Three Hammers.. well den är okej men jag hade bra mycket hellre velat höra City of Gold från Maximum Overload.

Och för att fylla ut tomrummet mellan vissa låtar har bandet valt att kasta in klipp från deras turnérande eller annat skit, som när keyboardisten Vadim Pruzhanov sitter i sin hemmastudio eller när Herman Li går på en pub.
En del av detta är förstås väldigt intressant och ger en inblick i hur bandet är, i synnerhet efter att jag på spelningen jag gick på fick höra att Vadim tydligen skulle vara en skitstövel när han dricker men här fick se en mer trevligare del av personen i fråga.
Men varför kunde de inte bara lagt alla de klippen som en enda stor “dokumentär” och låtit spelningen göra sitt i ett enda rep utan avbrytande och skit?
En annan märklig sak är dessutom att låten Defenders enbart finns med på skivan men inte på DVDn.. tog bandet i kameran slut eller fick de inte spela längre men framförde den som ett extranummer i alla fall?

Om man bortser från dessa oslipade fel (vilket ändå är ganska lätt) så är detta en fantastisk liveshow som Dragonforce ger oss, ljudet är skitbra och Li och Totmans gitarrljud är bra synkade. Och den delen är extra viktig för går de inte ihopa så låter det verkligen skit och får nästan öronen att blöda.
Och alla vi som inte sett bandet på denna turnén fick ju nu även en schysst bild av den nya trummisen Gee Anzalone och hur grym han är, jag är ingen trummis själv men finner det otroligt intressant varje gång han är i bild under denna livkonsert. Han är en av höjdpunkterna även om det är svårt att knäcka de övriga medlemmarnas scennärvaro… Man kan inget annat än att älska solot i Fury of The Storm där Herman Li, Sam Totman och Vadim står tillsammans på scen och bara kör sitt race – Fantastiskt!

Marc Hudson är en bra sångare men på något sätt känns det som att han har lite svårt för de äldre låtarna, att han inte riktigt klarar av de höga tonerna? Emellanåt kan han låta väldigt gnällig och ute på fel spår, men han är samtidigt väldigt trevlig att lyssna på och tillför ett fräscht sound för bandet.
På låtarna från The Power Within och Maximum Overload som Seasons och Tomorrow’s Kings är han riktigt bra, och det är de låtarna som verkligen visar bandets härliga kemi tillsammans. De äldre låtarna som Valley of the Damned och Through the Fire and Flames är det mest nostalgiskt att höra, men inte så spektakulära som när ZP Theart sjöng dom på den gamla goa tiden.

In The Line of Fire är en fantastisk Dragonforcekonsert där både ljud och bild är otroligt bra och jag har egentligen inga direkta klagomål förutom just att låtlistan är för kort, “dokumentär” klippen emellan låtarna och att vissa låtar kunde bytts ut. Det är tillräckligt för att vilja klaga lite, men musiken och framförandet är så bra att man lätt kan glömma felen :)
För ett pris på ca 159 kr är det utan tvekan värt att införskaffa om man gillar DF, men är man extremt petig med detta jag nämnt ovan så ska man nog akta sig.

Nu hoppas jag bara att vi får en fulländad konsert på CD och DVD snart, men det lär nog tyvärr inte hända.
Åh just det.. snälla fimpa den där jäkla lappen om åldergräns på fodralet. Förstör inte ett omslag med sådant skit!

8/10

Bild: Robin Renmark

Posted in: Metal, Power Metal