Meliora – Ghost

Posted on August 28, 2015

0


MelioraFör alla som läst mitt äldre inlägg om Ghost vet nog vad jag tycker här men det är kanske inte alla som gjort det.. och med tanke på bandets stora populäritet så kanske jag ska uttrycka mig milt om att jag aldrig direkt gillat dom. De har en skithäftig image på scen och kör även hårt på det där att bevara medlemmarnas anonymitet, men musiken har skurit sig så rejält med deras image att jag verkligen inte förstår hur de kunnat bli så stora som de faktiskt är idag.

Lyssnar jag enbart på musiken så får jag känslan av att det är okej, inget fantastiskt som får en att hoppa av glädje men det funkar ibland om man är på humör. Men när jag ser hur de ser ut på scen.. herrejävlar man tror ju att man missat något, för musiken + imagen går inte ihop överhuvudtaget.
Så det kommer alltid förbli ett mysterium för mig, men hursomhelst så fick jag ett rejält ryck och tänkte ge Ghost en ny och ärlig chans nu när deras nya skiva Meliora kom ut och jag får krypa till korset och erkänna att det inte lät så dumt faktiskt.
Jag har aldrig riktigt gillat den typen av riffande som Ghost ofta använder sig av, och de känns lite för “Doom” för min smak men överlag så funkar det faktiskt på den här skivan.
Men vad jag blev mer förvånad över var att här faktiskt fanns mer talang och melodi på Meliora än det jag hört från de tidigare skivorna, och att detta låter dessutom mer som klassisk klyschig Rock à la 80-tal blandat med lite Prog och skulle mycket väl kunnat vara ett mjukare sidoprojekt från Corey Taylor.142921118880380400_resized

Då helt plötsligt tror jag mig förstå varför gruppen blivit så populär eftersom musiken faktiskt är helt okej/bra, men faktiskt  så är jag nästan 100 % säker på att de inte är kända för sin musik – utan enbart för deras image på scen.
För musiken är inget nytt och väldigt klyschig (behöver inte vara dålig för det) och dessutom så kände jag flera gånger när jag lyssnade på Meliora att om det inte vore för att det var just Ghost så hade jag förmodligen skakat av mig det och glömt bort det väldigt fort för att kanske aldrig mer återvända.
Ghost har skapat sig lite av en legendstatus med att blanda sin image med en helt annan form av musik, och hade de inte gjort det så utstickande som de gör så hade bandet troligtvis aldrig blivit så stora som de är idag.

Jag har lite erfarenhet av deras tidigare skivor Opus Eponymous och Infestissumam och kan därför inte göra jättestora jämförelser, men denna nya plattan känns på något sätt annorlunda, mer mogen samt även mer kreativ i mina öron.
Jag gillar medlemmarnas färdigheter och sångaren Papa Emeritus III sångröst och här på Meliora har de faktiskt fått till några riktigt bra låtar som From The Pinnacle To The Pit, He Is, Spirit och Mummy Dust, men även dessa låtar har en del tråkiga moment som kunde slipats om lite tycker jag.142921119632950600_resized
De är iaf de bästa låtarna på skivan och har en hel del trevligt att ta till sig av men de har konstant den känslan av att vara förstoppade, precis som om de försöker klämma fram något men inte riktigt kan lyckas. Deras låtar bygger alltid på liknande sätt att riffa på också och det kan bli väldigt grått och tråkigt i min mening, men för er som gillar sådant kan det rent ut sagt kanske vara en guldgruva.
He Is och Mummy Dust är två väldigt intressanta låtar som tar helt olika vägar och stilar, och som dessutom hamnat efter varandra i låtlistan vilket gör spektaklet väldigt speciellt. He Is är dock den starkaste av de två, men medans den låten är lite gladare i sin ton så är Mummy Dust raka motsatsen och drar fram den där mörka atmosfären en kan önska sig när man ser omslaget och bandets image.
Omslaget är för övrigt helt jäkla awesome men ger tyvärr intrycket av ett betydligt mörkare album än vad lyssnaren får här..

Jag har också hört från folk att Ghost blivit mer “radiovänliga” nu och Meliora kanske är deras mest kommersiella/mainstream album och känns inte lika hård som de tidigare skivorna, men jag kan iaf säga att jag gillar den och fann den att vara en trevlig överraskning.
Och där finns egentligen inte mycket mer att säga, jag har hunnit lyssna igen skivan ett fåtal gånger nu och känner att jag nog kommer återkomma en del gånger till. Jag har hört att en del prisar den som ett mästerverk och även klassiker redan, men så bra tycker jag definitivt inte att den är och jag tror tyvärr som sagt att folk hypar upp Ghost för deras image enbart. Kanske är det något jag missar med bandet men jag tycker de har för många flaws för att få den status som de uppnått.
Det känns som att de ständigt saknar något och aldrig riktigt får till det, men nu med Meliora känns det som att de försökt sig på något annat och det faller mig mer i smaken iaf.
En trevlig överraskning som sagt :)

7/10

Picture 1: Robin Renmark

Picture 2 and 3: Soile Siirtola

 

Posted in: Metal, Rock