Kommande Rhapsody Of Fire skiva – Bra eller skit?

Posted on November 19, 2015

0


12274296_10153381283569302_1890509495610861836_nJag vet att jag ligger efter lite här men jag fick nyss veta att ett av mina absoluta favoritband, Rhapsody Of Fire, är redo att släppa sitt nya album Into The Legend i January nästa år.
Jag har länge vetat att de sysslat med en ny skiva och läste för några veckor sedan att den tydligen var klar, och nu har alltså allt från omslag till låtlista och release-datum kommit.
Men kommer jag vilja köpa Into The Legend efter förra floppen?

Det har nu gått 3 år efter att Dark Wings Of Steel kom ut, och jag har tyvärr fortfarande inte fattat tycke för skivan. Där finns någon enstaka låt bara som är något att hänga i granen, men överlag är det en extremt torr och inspirationslös skiva med mycket lite att erbjuda lyssnaren.
När jag nu lyssnar på titelspåret på den kommande skivan så kan jag väl tycka att den är okej, men det är absolut ingen låt som sticker ut och ger den där “wow” känslan.
Luca Turilli släppte också nyligen en ny platta med sitt Rhapsody, och den tänker jag definitivt inte köpa för face it.. sedan splitten har Turilli skrapat ihopa ett band med världens mest irriterande sångare och musiken är lika dammig fantasilös som hans röst.

Och jag kommer ihåg med skräckförtjusan när splitten blev officiell att det kunde vara både bra och dåligt, men mestadels bra. Liksom, två Rhapsody band är ju en dröm som går i uppfyllelse!
Men tyvärr så sög ju båda bandens första släpp efter splitten och Luca Turilli har än så länge gjort mig missnöjd med sitt nya verk, så kan Rhapsody Of Fire göra det bättre?

I ärlighetens namn så tror jag inte det.. eller kanske bättre, men det betyder inte att det är bra. Jag känner mig mer trogen Fire-gruppen men om Into the Legend gör mig besviken så får jag nog ge upp bandet helt och hållet.
Och det skär rejält i hjärtat då detta är ett band som tidigare alltid släppte musik av extremt hög kvalité, och nu har vi två av samma band som är rent ut sagt värdelösa och tråkiga att lyssna på.

Jag kommer köpa skivan, men jag fruktar att 3 år inte gjort supermycket för bandets kreativitet.
En kan bara hoppas..

Picture taken from: http://www.rhapsodyoffire.com/

Posted in: Metal, Power Metal